Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
15. november 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Gerner Jensen
Stor, næsten hvid svamp ? (Læst 367 gange) Postet d. 07-11-19 kl. 08:26
Skovhus Vænge (Køge) 06.11.19.

I skov bunden under løv, mest bøg. En gruppe på 6 - 8 svampe med hat på op til ca. 15 cm bredde. Tør og uden særlig lugt.

Stor, næsten hvid svamp ? (Skovhus Vænge (Køge) 06.11.19.
I skov bunden under løv, mest bøg. En gruppe på 6 - 8 svampe med hat)
Foto: gerner
Klik på billedet for original størrelse (705 x 600)
Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#1 Kommentar postet d. 07-11-19 kl. 08:28. Emne: Stor, næsten hvid svamp ?
Stok kraftig, kølleformet, ret kort. Lameller meget tætte.

Stor, næsten hvid svamp ? (Stok kraftig, kølleformet, ret kort. Lameller meget tætte.)
Foto: gerner
Klik på billedet for original størrelse (747 x 650)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#2 Kommentar postet d. 07-11-19 kl. 08:43. Emne: Stor, næsten hvid svamp ?
Hej Gerner. Har du noget bud på lugt og om kødet gulner eller ej? Da ringen virker dobbelt mener jeg foreløbig at det er en art i Ager-champignon-gruppen.

Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#3 Kommentar postet d. 07-11-19 kl. 09:57. Emne: Stor, næsten hvid svamp ?
Tak, Torbjørn. Som skrevet var der ingen lugt. Jeg har ikke skåret i den, så jeg kan ikke sige, om kødet gulner. Men jeg troede, at lamellerne skulle være mørkere på en champignon ?

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#4 Kommentar postet d. 07-11-19 kl. 11:19. Emne: Stor, næsten hvid svamp ?
Tak Gerner, lyst chokoladebrune er typisk for mange yngre champignoner, så slægten er rigtig. Et forsigtigt bud er Gulhvid Champignon på grund af den afrundede knold, men jeg vil ikke udelukke Ager-champignon. Du er meget velkommen til at lægge fundet på svampeatlas for at se hvor champignoneksperterne ender Torbjørn

Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#5 Kommentar postet d. 07-11-19 kl. 12:41. Emne: Stor, næsten hvid svamp ?
OK, tak igen.

Jeg kan da godt afsløre, at jeg har prøvet fotomaskinen på atlas, men har fået meget varierende forslag. Jeg lægger den ind som Champignon med dig som bestemmer - er det OK ?

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#6 Kommentar postet d. 07-11-19 kl. 13:02. Emne: Stor, næsten hvid svamp ?
Ja det er i orden Gerner, når der så kommer et resultat, svarer jeg her

Besvar | Kommentér

Niels K. Mortensen
#7 Kommentar postet d. 07-11-19 kl. 20:54. Emne: Stor, næsten hvid svamp ?
På min skærm ser lamellerne alt for hvide ud til en champignon på det udviklingstrin (Billedet ser i forvejen ud til at være lidt til den røde side). Kan vi være sikre på at det er en champignon og ikke f.eks. en Rosabladet silkehat?

mvh Niels.

Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#8 Kommentar postet d. 07-11-19 kl. 21:01. Emne: Stor, næsten hvid svamp ?
Faktisk er Rosabladet Silkehat et af de forslag, som billedmaskinen giver på oversidebilledet sammen med bl.a et par ridderhatte, men på undersidebilledet giver den forslag på tre forskellige champignons, så man må jo nok sige, at den funktion har sine begrænsninger.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#9 Kommentar postet d. 07-11-19 kl. 21:06. Emne: Stor, næsten hvid svamp ?
Det er ikke Rosabladet Silkehat, de lyst chokoladebrune lameller passer perfekt på bestemte aldertrin af champignoner, læg også mærke til at den har ring med mønster under, de er an champignon i Ager-champignon-gruppen.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator