Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
2. december 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Henrik Stenholt
Hvilken lille brun svamp på eng? (Læst 197 gange) Postet d. 07-11-19 kl. 15:13
Hej.

Denne er fundet d.d. på eng, sydsiden af Glenstrup Sø. Højden er ca. 5 cm, og hattens diameter er ca. 2 cm. Ingen særlig lugt eller smag. Er det muligt at sætte navn på den? Vedhæfter 6 billeder.

Mvh

Henrik

Hvilken lille brun svamp på eng? (Hej.

Denne er fundet d.d. på eng, sydsiden af Glenstrup Sø. Højden er ca. 5 cm, og hattens diamet)
Henrik Stenholt har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Henrik Stenholt
#1 Kommentar postet d. 07-11-19 kl. 15:14. Emne: Hvilken lille brun svamp på eng?
..

Hvilken lille brun svamp på eng? (..)
Besvar | Kommentér

Henrik Stenholt
#2 Kommentar postet d. 07-11-19 kl. 15:14. Emne: Hvilken lille brun svamp på eng?
..

Besvar | Kommentér

Henrik Stenholt
#3 Kommentar postet d. 07-11-19 kl. 15:15. Emne: Hvilken lille brun svamp på eng?
..

Klik på billedet for original størrelse (676 x 600)
Besvar | Kommentér

Henrik Stenholt
#4 Kommentar postet d. 07-11-19 kl. 15:16. Emne: Hvilken lille brun svamp på eng?
..

Besvar | Kommentér

Henrik Stenholt
#5 Kommentar postet d. 07-11-19 kl. 15:17. Emne: Hvilken lille brun svamp på eng?
Og et tværsnit.

Hvilken lille brun svamp på eng? (Og et tværsnit.)
Besvar | Kommentér

Jens Christian Schou

Svaraktivitet:

(66)
#6 Svar postet d. 07-11-19 kl. 17:19. Emne: Hvilken lille brun svamp på eng?
Ligner Alm Bægertragthat men lidt sjovt voksested. Lad andre byde ind.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#7 Kommentar postet d. 07-11-19 kl. 17:54. Emne: Hvilken lille brun svamp på eng?
Hej Henrik, som Jens nævner er det en Bægertragthat, at skille skovarten Almindelig, fra overdrevsarten Lille Bægertragthat er svært, nogle gange umuligt. Hvordan ser den ud når hatten er falmet? Torbjørn

Besvar | Kommentér

Henrik Stenholt
#8 Kommentar postet d. 07-11-19 kl. 18:29. Emne: Hvilken lille brun svamp på eng?
Hej Jens og Torbjørn.

Foreløbig tusind tak for hjælpen - det var jo et stort skridt på vejen mod en bestemmelse. Men.... desværre tog jeg ikke belæg og der går 3-4 uger før jeg kommer på lokaliteten igen..... så hvordan en “gammel” hat ser ud, ja der bliver jeg svar skyldig.

Har været inde at læse lidt om Alm. og Lille Bægertragthat, og jeg synes at størrelse og voksested peger mest på Lille, men at man ikke altid kan skille de to arter ad, som Torbjørn også skriver. Så den må jo nok ende som en sp’er, og så må jeg huske at tage belæg med mig en anden god gang.

Mvh

Henrik

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#9 Kommentar postet d. 07-11-19 kl. 18:52. Emne: Hvilken lille brun svamp på eng?
ja, umiddelbart tror jeg også mest på Lille, for en anden gangs skyld vil det være godt at belægge den, men ikke Almindelig, der er nem at kende i hvertfald når den gror i skov. Jeg har kun set Lille en eller to gange, og det sidste ord er næppe skrevet om systematikken endnu

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator