Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
5. december 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Per Taudal Poulsen
Nu kan jeg ikke styre min nysgerrighed længere.... (Læst 343 gange) Postet d. 08-11-19 kl. 10:12
- de skøre hatte, som ellers blot nydes ved forbipassering.......

Men i indkørslen på parcellen skyder stadig fine skørhatte op....

Så i går blev en indtaget....

Den har en ganske fin duft -smager bittert og har hvidt sporekast.... og under bøgetræer

Jeg er kommet frem til Lille Giftskørhat......

Mon dette kan få "et blåt stempel" ?

Nu kan jeg ikke styre min nysgerrighed længere.... (- de skøre hatte, som ellers blot nydes ved forbipassering.......
Men i indkørslen på parcellen sky)
Per Taudal Poulsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 510)
Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen
#1 Kommentar postet d. 08-11-19 kl. 10:13. Emne: Nu kan jeg ikke styre min nysgerrighed længere....
1

Nu kan jeg ikke styre min nysgerrighed længere.... (1)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 450)
Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen
#2 Kommentar postet d. 08-11-19 kl. 10:14. Emne: Nu kan jeg ikke styre min nysgerrighed længere....
2

Nu kan jeg ikke styre min nysgerrighed længere.... (2)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 450)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7384)
#3 Svar postet d. 08-11-19 kl. 10:35. Emne: Nu kan jeg ikke styre min nysgerrighed længere....
Hej Per, ikke umiddelbart, hvis din har et grønblåligt skær på lamellerne (det er svagt og ses bedst i sidelys) så er det den, men der er kommet endnu en bestemmelsesmulighed Mellemstor Giftskørhat (Russula silvestris), som mangler dette skær og ofte er lidt større, se:https://svampe.databasen.org/taxon/20067. Selv kender jeg den ikke, men hvis din indsamling IKKE er Lille Giftskørhat, vil jeg gerne checke den.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen
#4 Kommentar postet d. 08-11-19 kl. 10:50. Emne: Nu kan jeg ikke styre min nysgerrighed længere....
Tak Torbjørn

-om ikke andet så i Giftskørhattene. Jeg går ud lidt senere og ser på lamellerne.....

- jeg skulle til at sige, at det var mindre Skørhatte, men nok deres unge alder. Ved siden af ganske velvoksent, ældre eksemplar

Nu kan jeg ikke styre min nysgerrighed længere.... (Tak Torbjørn
-om ikke andet så i Giftskørhattene. Jeg går ud lidt senere og ser på lamellerne.....
)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 519)
Besvar | Kommentér

Jette Anitha Hansen
#5 Kommentar postet d. 08-11-19 kl. 11:38. Emne: Nu kan jeg ikke styre min nysgerrighed længere....
Per smagte du ordentligt? Du skriver smagen var bitter

Vh Jette

Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen
#6 Kommentar postet d. 08-11-19 kl. 11:52. Emne: Nu kan jeg ikke styre min nysgerrighed længere....
Tjah, Jette

-den begyndte så småt at bide og så spyttede jeg ud.

Men materiale nok -så jeg ta´r et større stykke senere...

-her i mit sidste indlæg i Svampeforum !

Besvar | Kommentér

Jette Anitha Hansen
#7 Kommentar postet d. 08-11-19 kl. 12:00. Emne: Nu kan jeg ikke styre min nysgerrighed længere....
Ok Per, hvis den bed` må du godt blive skånet for mere smagen

Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen
#8 Kommentar postet d. 09-11-19 kl. 15:37. Emne: Nu kan jeg ikke styre min nysgerrighed længere....
Det skal ikke hedde sig Jette

-så jeg snuppede lige en STOR bid......(Fruen: tror du ikke, du for en sikkerheds skyld skal melde afbud til i aften...?? )

-og der gik ikke mange sekunder før, den bed og bed !!

-og jeg mener, jeg stadig er klar til i aften.....

Og Torbjørn: af denne fine friske har jeg taget billeder af lamellerne -ser ikke noget blåligt skær -ren Snehvide, synes jeg...

Nu kan jeg ikke styre min nysgerrighed længere.... (Det skal ikke hedde sig Jette
-så jeg snuppede lige en STOR bid......(Fruen: tror du ikke, du for e)
Klik på billedet for original størrelse (782 x 600)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#9 Kommentar postet d. 09-11-19 kl. 16:08. Emne: Nu kan jeg ikke styre min nysgerrighed længere....
Læg den bare ind på atlas også jeg skal nok mikro-checke i det regi.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator