Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
13. november 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Insekter og entomologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Gitte Herforth
Mærkeligt hvæsende insekt - hvilket (Læst 280 gange) Postet d. 08-11-19 kl. 14:44
På en svampetur forleden i Hornsherred, Nordskov hørte jeg hele tiden bag mig en hvæsende/hissende lyd - rimelig højt. Ligesom shhh - shhh - shhh. På nogle tidspunkter lød det nærmest som et lille pattedyr, der trak vejret hurtigt. Kiggede mig omkring mange gange, men så ingen dyr.

Da jeg så kom hjem med mine svampe havde jeg fået en hel masse af dette lille insekt med mig. De var allevegne i køkkenet og gav samme lyd ind imellem. Det var forklaringen. men hvilket det?

Det er ca 2-2,5 mm stort og har et skjold med vinger under. 6 ben og følehorn. Det bliver bange og hopper væk, hvis man prøver at tage det og hvæser/hisser med vingerne.

Jeg har indtil nu kun dette foto af det ligger på ryggen, men håber at nogen kan genkende det alligevel

De blev staks fjernet fra køkkenet samme aften.

Men finder jeg én mere tager jeg nyt foto af oversiden.

Mærkeligt hvæsende insekt - hvilket (På en svampetur forleden i Hornsherred, Nordskov hørte jeg hele tiden bag mig en hvæsende/hissende l)
Gitte Herforth har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Lars Thomas
#1 Kommentar postet d. 08-11-19 kl. 14:48. Emne: Mærkeligt hvæsende insekt - hvilket
Det ligner en birkefrøtæge - dem kan man finde mange af lige for øjeblikket - men jeg har aldrig hørt at den skulle kunne lave lyde der er høje nok til, at mennesker kan høre dem.

Besvar | Kommentér

Stig Madsen

Svaraktivitet:

(732)
#2 Svar postet d. 08-11-19 kl. 14:56. Emne: Mærkeligt hvæsende insekt - hvilket
Enig i Birkefrøtæge (Kleidocerys resedae) - se linket HER

Begge køn kan stridulere, men jeg har heller ikke hørt om, at vi skulle være i stand til at høre dem uden videre. Spændende.

Besvar | Kommentér

Stig Madsen
#3 Kommentar postet d. 08-11-19 kl. 15:06. Emne: Mærkeligt hvæsende insekt - hvilket
Find dem i øvrigt gerne igen og tag billeder af oversiden. Det afbildede dyr har et bredt mellemrum på forbrystet, som godt kan kaste lidt tvivl over bestemmelsen.

Besvar | Kommentér

Gitte Herforth
#4 Kommentar postet d. 08-11-19 kl. 15:21. Emne: Mærkeligt hvæsende insekt - hvilket
Denne siger lyde Det er 100% korrekt. Måske er det ikke en birkefrøtæge, men området jeg var i var fyldt med unge birketræer, så måske alligevel..........

Mine katte har snuppet de fleste overlevende, men finder de en mere, så kommer der et foto af oversiden - hvis den ellers kan side stille...

Besvar | Kommentér

Anni Lene Nielsen
#5 Kommentar postet d. 10-11-19 kl. 21:34. Emne: Mærkeligt hvæsende insekt - hvilket
Hej Gitte

Fang en i et glas, sæt den i køleskab en times tid, så kan du få billeder af den

Venlig hilsen Anni

Besvar | Kommentér

Gitte Herforth
#6 Kommentar postet d. 11-11-19 kl. 11:07. Emne: Mærkeligt hvæsende insekt - hvilket
Mange tak for et godt råd, for den er alt for hurtigt til at fotografere

Besvar | Kommentér

Werner Meng

Svaraktivitet:

(173)
#7 Svar postet d. 11-11-19 kl. 11:44. Emne: Mærkeligt hvæsende insekt - hvilket
Det er en Birkefrøtæge der er ingen tvivl om det og den er kendt for dens stridulations lyde men det kræver velfungerende ører, jeg kan ikke høre dem selv med Høreapparat på.

M.v.h. Werner

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Gitte Herforth
#8 Kommentar postet d. 13-11-19 kl. 11:21. Emne: Mærkeligt hvæsende insekt - hvilket
Tak for dit svar, som netop "beviser" at denne lille tæge afgiver lyde. Da jeg netop gik igennem et tæt krat af unge birketræer, har jeg helt sikkert fået en del i håret, hvorfor jeg hørte lyden bag mig. Min hørelse er ikke så værst, selvom jeg er over de 60 Jeg kunne også tydeligt høre dem i køkkenet derhjemme, da de fløj rundt.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator