Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
16. november 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Bo Strange Hansen

Ny på F&N
Trøfler? (Læst 129 gange) Postet d. 10-11-19 kl. 13:11
Har fundet disse i Kolsterheden 9. november i forbindelse med Nobilisgraner. ca 10 cm nede i jorden.

Skallen er hård men gir sig lidt når man klemmer på den. Ca 1-2 mm tyk.

inden i er der noget helt sort pulver som hænger fast i noget meget let og løst materiale. sporermateriale?

Helt ny i Trøfler, første forsøg. Kan der være Rødbrun Trøffel i et sent stadie?

Trøfler? (Har fundet disse i Kolsterheden 9. november i forbindelse med Nobilisgraner. ca 10 cm nede i jorden.)
Bo Strange Hansen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7348)
#1 Svar postet d. 10-11-19 kl. 13:25. Emne: Trøfler?
Hej Bo, det ligner en art af Hjortetrøffel (Elaphomyces)(der ikke er en "ægte" trøffel, slægten Tuber, hvortil bl.a. Rødbrun Trøffel tilhører) på grund af den lyse skal (peridiet) og den mørke sporemasse (gleba) indeni. Jeg er ikke ekspert i slægten. Der for vil jeg bede dig lægge fundet på svampeatlas, fotograferet tættere på både overflade, og gennemskåret (rent snit, helst med barberblad). Du kommer nok til at tørre et par eks. til mikroskopisk check, mvh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Bo Strange Hansen

Ny på F&N
#2 Kommentar postet d. 10-11-19 kl. 17:10. Emne: Trøfler?
Tak for det fine svar. Førte mig videre til at mene at det er Grynet Hjortetrøffel Elaphomyces granulatus

Trøfler? (Tak for det fine svar. Førte mig videre til at mene at det er Grynet Hjortetrøffel Elaphomyces granu)
Bo Strange Hansen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7348)
#3 Svar postet d. 10-11-19 kl. 17:33. Emne: Trøfler?
Hej Bo, dit fine nærbillede er meget overbevisende, ja det er Grynet Hjortetrøffel, - se linket HER, mvh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator