Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
5. december 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Gerner Jensen
Løv Tragthat ? (Læst 110 gange) Postet d. 11-11-19 kl. 15:34
Jeg har lagt denne på atlas som mulig Løv-Tragthat, men har endnu ikke fået nogen reaktion.

Set 09.11.19 i Magleskov (Køge) på nåledækket bund under graner, men helt ude i yderkanten, hvor der ikke er langt til bøg, hvilket også ses på bladene på billederne.

Løv Tragthat ? (Jeg har lagt denne på atlas som mulig Løv-Tragthat, men har endnu ikke fået nogen reaktion.
Set 09.)
Foto: gerner
Klik på billedet for original størrelse (801 x 600)
Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#1 Kommentar postet d. 11-11-19 kl. 15:35. Emne: Løv Tragthat ?
Lidt tættere på

Løv Tragthat ? (Lidt tættere på)
Klik på billedet for original størrelse (708 x 600)
Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#2 Kommentar postet d. 11-11-19 kl. 15:36. Emne: Løv Tragthat ?
Undersiden

Løv Tragthat ? (Undersiden)
Klik på billedet for original størrelse (763 x 650)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7384)
#3 Svar postet d. 11-11-19 kl. 15:51. Emne: Løv Tragthat ?
Mon jeg kan være så heldig at du har lavet et sporeafkast? Jeg har ikke set den på atlas endnu, men skal nok finde den. Løv-tragthat er desværre en variabel art, vi har nok mere end en art i Danmark; men de er desværre endnu ikke udredte. Jeg er dog overbevist om at det Løv-tragthat (i bred betydning). Udover sporeafkast, er lugten nok ikke uden betydning, samt om stokkødet er påfaldende sejt, eller ej Torbjørn

Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#4 Kommentar postet d. 11-11-19 kl. 16:06. Emne: Løv Tragthat ?
Tak, Torbjørn

Jeg har faktisk taget en svamp med hjem, men den har ikke ligget rigtigt til at lave sporeafkast. Jeg forstår, at det skulle være rødligt. Jeg ved ikke, om det kan tolkes i den retning, at hatranden i starten var rødlig, men nu efter tørring er den nærmest brun. Da vi lugtede til den umiddelbart efter fundet, var der ingen markant lugt, men lidt i retning af jord og måske gran, men det sidste tolkede jeg som stammende fra de grannåle, den havde vokset i. Jeg kan ikke sige, om stokken var sej, og nu er den helt stiv og tør.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7384)
#5 Svar postet d. 11-11-19 kl. 16:12. Emne: Løv Tragthat ?
Hej Gerner

Det vil ikke være forkert at kalde den Løv-tragthat, så det gør vi

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#6 Kommentar postet d. 11-11-19 kl. 16:19. Emne: Løv Tragthat ?
Mange tak

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator