Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
11. maj 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Tovingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Rasmus Keis Neerbek
Bicellaria austriaca? (Læst 159 gange) Postet d. 11-11-19 kl. 20:39
Hej

Er måske ude på dybt vand. Jeg rodede en del rundt i familie/slægtsnøgler, da vingerne ikke rigtigt lignede noget jeg var stødt på før.

Sad og bladrede tilfældigt i Collin vol vi part 1, med alle de der vingemønstre, og på side 16 er Bicellaria sulcata, som er første billede der ser rigtigt ud.

Frem til nøglen i FES: der er helt klart en kraftig børste oven på 3 antenneled. Pilosa afvises, bl.a da ansigtet ikke er bredt, og resten passer heller ikke. Så er der to arter tilbage, og da lår er lidt kraftige og svingkøllen uden tvivl er sort, så hedder den altså austriaca, og det passer generelt fint med tegningerne.

Hvis det er Bicellaria, så er jeg ikke i tvivl. Men kan jeg være gået forkert tidligere?

Det er noget småtteri at tage billeder af, så det er lidt bøvlet at se ordentligt. Der er ikke noget i basen her at sammenligne med, men der er da 23 eksemplarer på ZMUC.

mvh, Rasmus

Bicellaria austriaca? (Hej

Er måske ude på dybt vand. Jeg rodede en del rundt i familie/slægtsnøgler, da vingerne ikke r)
Rasmus Keis Neerbek har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Walther Gritsch

Svaraktivitet:

(13636)
#1 Svar postet d. 16-03-21 kl. 14:31. Emne: Bicellaria austriaca?
Hej Rasmus

Faldt lige over denne gamle tråd ...

Jeg har lige selv siddet med nogle gamle Bicellaria indsamlet af Thorkild Munk på Hevring Hede. I alkohol er vingerne hos austriaca meget markant mørkebrune, hvad der ikke rigtig kommer frem på dit billede, så måske skulle du overveje, om det ikke er intermedia i stedet for. Austriaca har næsten kun sort behåring på bagkroppen, mens intermedia mest har lyse hår.

Revision af slægten i Europa - se linket HER

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Rasmus Keis Neerbek
#2 Kommentar postet d. 16-03-21 kl. 18:27. Emne: Bicellaria austriaca?
Hej

Ja, det er da en gammel tråd du lige har fundet frem. Jeg kan ærlig talt heller ikke huske hvordan, men omtalte dyr sidder i hvert fald nu i kassen som intermedia, så om det er på diptera.info eller andet sted som har guidet i rigtig retning husker jeg ærlig talt ikke.

mvh, Rasmus

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator