Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
15. december 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Villy Pedersen
Måger (Læst 561 gange) Postet d. 19-11-19 kl. 17:32
Findes der en beskrivelse af hvorfor der er måger der stamper orm og er det en bestemt art der gør det og hvor lang tid har det været kendt, er det kendt over hele verden.

Det pirrer min nysgerrighed.

Besvar | Kommentér

Eva Hansen

Svaraktivitet:

(844)
#1 Svar postet d. 19-11-19 kl. 18:36. Emne: Måger
Der er andre fugle end måger, der stamper orm op af jorden.

Solsorte og musvåge har jeg f.eks set gøre det i min have.

Jeg har set flere teorier nævnt som årsag til ormene kommer op.

F.eks at trampelydene skulle efterligne regn som får ormene til at søge over jorden eller at trampelydene efterligner gravelyde fra muldvarper som ormene så flygter fra.

Jeg ved ikke om nogen af dem er rigtige, forklaringen med muldvarpen synes jeg lyder lidt grinagtig...

Måske det er så enkelt, at ormene bare vil op og sige "hvem er det der tramper på min jord"

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Thorke Østergaard

Svaraktivitet:

(47)
#2 Svar postet d. 19-11-19 kl. 19:48. Emne: Måger
Uanset at det "lyder grinagtigt", så er det muldvarpehypotesen der lader til at være den rigtige:

Ormenes flugtreaktion, når de mærker vibrationerne fra en gravende muldvarp, er at søge op til jordoverfladen, hvor de bliver til et let bytte for en smart fugl.

(Eller lystfisker - man kan selv lokke ormene op ved at vibrere f.eks. en greb sat ned i jorden. I USA er der ligefrem "wormgrunters" der lever af at fange orm til agn på denne måde).

Jeg har set sølv-, storm- og hættemåger bruge metoden på græs - og i øvrigt også en lignende metode på lavt vand, hvor de "mudrer" i bunden med fødderne og spiser smådyr.

Måske kan de ligefrem "stampe sandorm" som lystfiskere? I vandet er det dog "suget" fra foden og ikke vibrationerne i bunden der virker, men måske er jagtmetoden opstået på det lave vand og overført til græsplænen?

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Thorke Østergaard
#3 Kommentar postet d. 19-11-19 kl. 19:55. Emne: Måger
Fandt en reference til en der har lavet eksperimentet med både muldvarp og regn: - se linket HER

Besvar | Kommentér

Erik Nielsen
#4 Kommentar postet d. 19-11-19 kl. 21:04. Emne: Måger
Jeg stod en gang i haven og så en muldvarp bevæge sig frem lige under jordoverfladen ved mine fødder. Man kunne se jorden hæve sig. Foran gangen den lavede hoppede regnorme og knoporme op. Det var lige før de lettede fra jordoverfladen.

Mange andre gange har jeg ligget på knæ og luget i løs jord. Når man så støtter/trykker den ene hånd mod jorden kommer der også regnorme op.

Mvh. Erik

Besvar | Kommentér

Peter Enemark
#5 Kommentar postet d. 19-11-19 kl. 22:57. Emne: Måger
Jeg aner ikke, hvilken forklaring der er den rigtige, men det forekommer mig, at der er tale om et relativt nyt fænomen, eller jeg har måske bare ikke været opmærksom nok tidligere?

Venligst

Besvar | Kommentér

Lars Thomas
#6 Kommentar postet d. 20-11-19 kl. 01:20. Emne: Måger
Det er et gammelt fænomen - det er beskrevet blandt andet i engelske naturhistoriske skildringer fra 1700-tallet.

Besvar | Kommentér

Villy Pedersen
#7 Kommentar postet d. 20-11-19 kl. 01:58. Emne: Måger
Jeg takker mange gange for alle jeres fortællinger om jeres oplevelser med og om fænomenet.

Besvar | Kommentér

Leif Høgh Olsen
#8 Kommentar postet d. 20-11-19 kl. 09:02. Emne: Måger
Muldvarpeteorien er ikke den eneste mulige forklaring når stampe/vibrere metoden også virker når fuglene går i vand, hvor der med garanti ikke findes muldvarpe.

Det er ikke kun fødderne der bruges til at vibrere jorden/sandet, nogle fugle bruger næbbet, som stikkes ned i mudderet medens de bevæger hovedet op og ned, så det ser ud som om de leger symaskine.jeg har set metoden brugt af Bekkasiner, Alm. ryle, Kobbersnepper og Sneppeklirer.

Besvar | Kommentér

Thorke Østergaard
#9 Kommentar postet d. 20-11-19 kl. 14:57. Emne: Måger
Leif: I det lave vand er det den "mekaniske" del af stampningen der virker, ikke vibrationerne: Fødderne skaber et undertryk, der hvirvler sand/mudder op og afslører smådyr. Prøv selv med en fod på lavt vand, man kan "grave" et forbløffende stort hul ved at stampe!

Man kan også selv stampe regnorme på en våd græsplæne, her er det vibrationerne der får dem op, ikke et fysisk hul der graves.

Vadefuglene og "symaskine-metoden" er noget helt andet, her benyttes følesansen til at lokalisere byttet i sand mm.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator