Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
15. december 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Niels Ørbæk
Er det en speciel underart af Rød-Gran med de nåle? (Læst 293 gange) Postet d. 22-11-19 kl. 13:50
Hej!

Denne Gran gror i Gjern Bakker, Silkeborg kommune, kvadrat 623_54.

Koglerne ser ud til at være Rød-Gran, men nålenes placering rundt om grenen er anderledes, end på de Rød-Gran man almindeligvis ser.

Er det en speciel underart?

Venlig hilsen

Niels Ørbæk

Er det en speciel underart af Rød-Gran med de nåle? (Hej!
Denne Gran gror i Gjern Bakker, Silkeborg kommune, kvadrat 623_54.
Koglerne ser ud til at vær)
Foto: Niels Ørbæk - Er det Rød-Gran?
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Niels Ørbæk
#1 Kommentar postet d. 22-11-19 kl. 13:51. Emne: Er det en speciel underart af Rød-Gran med de nåle?
Billede 2.

Er det en speciel underart af Rød-Gran med de nåle? (Billede 2.)
Foto: Niels Ørbæk - Er det Rød-Gran?
Besvar | Kommentér

Niels Ørbæk
#2 Kommentar postet d. 22-11-19 kl. 13:52. Emne: Er det en speciel underart af Rød-Gran med de nåle?
Billede 3.

Er det en speciel underart af Rød-Gran med de nåle? (Billede 3.)
Foto: Niels Ørbæk- Er det Rød-Gran?
Besvar | Kommentér

Anne Marie Henne Pedersen
#3 Kommentar postet d. 22-11-19 kl. 18:05. Emne: Er det en speciel underart af Rød-Gran med de nåle?
Den ser selvsået ud. Tror det er en krydsning med sitka.

Anne Marie

Besvar | Kommentér

Niels Ørbæk
#4 Kommentar postet d. 22-11-19 kl. 19:08. Emne: Er det en speciel underart af Rød-Gran med de nåle?
Hej Anne Marie!

Er det virkelig muligt?

Det fremgår ikke af Atlas Flora Danica.

Venlig hilsen

Niels

Besvar | Kommentér

Svaraktivitet:

(212)
#5 Svar postet d. 22-11-19 kl. 20:58. Emne: Er det en speciel underart af Rød-Gran med de nåle?
Jeg kigger ikke i bøgerne.Jeg kigger på planterne. Her krydses hvidgran og sitka og så hedder de Lutz-gran.

Anne Marie

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Niels Ørbæk
#6 Kommentar postet d. 22-11-19 kl. 22:20. Emne: Er det en speciel underart af Rød-Gran med de nåle?
Hej Anne Marie!

Når du nu gør opmærksom på Lutzgran, kunne det så ikke godt være den?

Ifølge "Nåletræer i Danmark og Norden" svarer beskrivelsen meget godt til den kogle og gren, jeg har i hånden. "Nålene er mere eller mindre vandret udstående på skuddets underside, på skuddets overside er de fremadrettede og dækker delvist skuddet. De er stive, tilspidsede og ofte krumme op til 25 mm lange ---- og mat grågrønne. Koglerne er cylindriske og op til c. 6 cm lange."

Den kogle, jeg har i hånden, er 9 cm.

Billedet af koglen i bogen ligner meget bortset fra, at skællene på billedet er lige afskårne, mens de på "min" kogle næsten løber ned i en spids.

I området, hvor træet står, står der mange Hvid-Gran med mængder af kogler.

Er der andre mon, der vil give et bud?

Venlig hilsen

Niels

Besvar | Kommentér

Niels Ørbæk
#7 Kommentar postet d. 22-11-19 kl. 22:54. Emne: Er det en speciel underart af Rød-Gran med de nåle?
Hej Anne Marie!

Undskyld, jeg troede i farten, at du mente en krydsning mellem Rød-Gran og Sitka, og det har jeg ikke set er muligt.

Ifølge bøgerne krydser Hvid-Gran og Sitka, og da der er mange Hvid-Gran og Sitka i området, kunne det netop være Lutzgran.

Jeg er spændt på, om Peder Brøgger vil give en kommentar.

Venlig hilsen

Niels

Besvar | Kommentér

#8 Kommentar postet d. 23-11-19 kl. 07:51. Emne: Er det en speciel underart af Rød-Gran med de nåle?
Spørg Henry. Han har hjulpet min med ID,da de begyndte at dukke op i vores beplantninger.

Anne Marie

Besvar | Kommentér

Peder Brøgger

Svaraktivitet:

(63)
#9 Svar postet d. 02-12-19 kl. 21:49. Emne: Er det en speciel underart af Rød-Gran med de nåle?
Jeg har aldrig hørt om en krydsning mellem rødgran og sitka.

Jeg tror det er en rødgran indenfor sin naturlige variation, trods de tilsyneladende mere spidse og stikkende nåle. Grensilhuet på dit billede 1 passer fint til en yngre hurtigtvoksende rødgran.

Man regner ikke med underarter af rødgran, trods dens store geografiske udbredelse. I skovbruget har man provenienser (udvalgte frøkilder) fra bestemte geografiske egne, hvor man vægter produktionsevne og hårdførhed højest; udseende er sekundært.

Vh Peder

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator