Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
24. november 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Finn M. Hansen
Den mangler lige et navn (Læst 217 gange) Postet d. 25-11-19 kl. 14:18
I Ulstrup Lund d. 7. nov. "faldt" jeg over disse smukke læderporesvampe på bøgestub, - (nok for tykke til lædersvampe) måske "bare" Broget Læderporesvamp, men er de ikke meget lyse. ?

mvh

Finn

Den mangler lige et navn (I Ulstrup Lund d. 7. nov. "faldt" jeg over disse smukke læderporesvampe på bøgestub, - (nok for tykk)
Finn M. Hansen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 450)
Besvar | Kommentér

Gerner Jensen

Svaraktivitet:

(21)
#1 Svar postet d. 25-11-19 kl. 14:52. Emne: Den mangler lige et navn
Hej Finn, har du overvejet Bæltet Læderporesvamp ? Så skal man vist kende tykkelsen på tilhæftningen til substratet. - se linket HER

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#2 Kommentar postet d. 25-11-19 kl. 14:54. Emne: Den mangler lige et navn
Hvis jeg nu havde kigget ordentligt efter, ville jeg kunne se, at du tidligere har obset Bæltet

Besvar | Kommentér

Finn M. Hansen
#3 Kommentar postet d. 25-11-19 kl. 18:37. Emne: Den mangler lige et navn
Hej Gerner.

- nej, den havde jeg ikke lige tænkt på, men jeg tror du har ret, - så den snupper jeg da.

- tak for svaret.

mvh

Finn

Ps.: jeg bliver nødt til at lade uglen være i fred, - jeg trådte forkert ude i Pramskoven i går, så jeg er lidt handicappet.

Besvar | Kommentér

Aksel Jørgensen

Svaraktivitet:

(3017)
#4 Svar postet d. 25-11-19 kl. 19:45. Emne: Den mangler lige et navn
Farven på broget læderforesvamp afhænger meget af om den får sollys - i skygge er den brunlig som her - i sol bliver den blågrå.

Besvar | Kommentér

Jette Anitha Hansen

Svaraktivitet:

(3572)
#5 Svar postet d. 25-11-19 kl. 20:48. Emne: Den mangler lige et navn
Enig i Broget læderporesvamp, bla voksemåden og på Bøg.

Farven er ikke en bestemmelses karakter, men det er derimod hattykkelsen og tildels værtstræet.

Vh Jette

Besvar | Kommentér

Finn M. Hansen
#6 Kommentar postet d. 25-11-19 kl. 20:50. Emne: Den mangler lige et navn
- og dermed mener du altså, at det er den brogede.

- men denne her stod ikke ligefrem i skygge, - tværtimod på et udhugningsspor efter en skovningsmaskine i meget ung bøgebevoksning (4-5 m høje), - svampene sidder et bøgestød fra maskinskovningen.

Besvar | Kommentér

Finn M. Hansen
#7 Kommentar postet d. 25-11-19 kl. 22:18. Emne: Den mangler lige et navn
Hej Jette

- jeg havde ikke set dit indlæg, og når både du og Aksel siger broget, så er jeg, og sikkert også Gerner, overbevist.

- mange tak for indlæggene.

mvh

Finn

Ps.: - måske skulle jeg ikke have stolet på "Navneforslag", som på den vedhæftede her, siger 99,9% på "Smuk Lædersvamp" på Rød-el i moseområde.

Den mangler lige et navn (Hej Jette
- jeg havde ikke set dit indlæg, og når både du og Aksel siger broget, så er jeg, og sikk)
Finn M. Hansen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 450)
Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#8 Kommentar postet d. 25-11-19 kl. 23:11. Emne: Den mangler lige et navn
Man behøver ikke at være bange for, at jeg skal oponere imod Aksels og Jettes bestemmelser. Jeg nævnte den bæltede, fordi jeg før har fået bestemt noget, der lignede din, men ved også, at den brogede kan være meget variabel.

Besvar | Kommentér

Finn M. Hansen
#9 Kommentar postet d. 26-11-19 kl. 00:35. Emne: Den mangler lige et navn
- ja, det ved jeg også, men de her forekom mig noget lysere end før havde set dem, - det var derfor jeg spurgte.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator