Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
12. december 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Årevingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Svavar Andreasen
hvilke myrer (Læst 130 gange) Postet d. 27-11-19 kl. 20:06
jeg har fundet disse myrer på en limplade fra en uvfælde, hængende højt oppe på en væg, på en fiskefabrik. der var mange siddende tæt sammen, og det skal siges at jeg har aldrig set dem på stedet før, det plejer kun at være diverse fluer og myg. fiskefabrikken er i nordjylland.

billedet er ikke særlig godt, da det er taget med en mobil igennem en loop og de ligger i et glas med sprit.

men er der nogen bud ?. kompostmyrer(Hypoponera punctatissima) er bla budt på, fra facebook´s årevinge gruppe

mvh Svavar Martin Andreasen

hvilke myrer (jeg har fundet disse myrer på en limplade fra en uvfælde, hængende højt oppe på en væg, på en fiskef)
Svavar Andreasen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Jørn Bittcher
#1 Kommentar postet d. 30-11-19 kl. 20:27. Emne: hvilke myrer
Hej Svavar,

Det er meget svært at se detaljer i den opløsning dit billede har, men de kunne godt se ud som dronninger af noget kompostmyre-lignende, altså slægten Hypoponera. Det kan dog ikke afgøres sikkert ud fra billedet.

At artsbestemme Kompostmyre (Hypoponera punctatissima) med sikkerhed kræver endvidere, at nogle eksemplarer præpareres og opmåles under mikroskop, da arten har en kryptisk "tvilling", Hypoponera ergatandria, der kun kan adskilles fra Kompostmyre morfometrisk.

mvh Jørn

Besvar | Kommentér

Rune Larsen

Svaraktivitet:

(456)
#2 Svar postet d. 03-12-19 kl. 13:46. Emne: hvilke myrer
Ja, enig med Jørn

Mvh Rune

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator