Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
15. december 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Udenlandsk natur -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Hanne Christensen
ID søges på endnu en skink fra Madagascar (Læst 203 gange) Postet d. 02-12-19 kl. 09:30
Denne skink løb rundt på skovbunden ved "Palmarium" ca 30 km syd for Toamasina på Madagaskars østkyst her i november 2019,

Kan nogen hjælpe med id?

På forhånd tak,

Hanne

ID søges på endnu en skink fra Madagascar (Denne skink løb rundt på skovbunden ved "Palmarium" ca 30 km syd for Toamasina på Madagaskars østkys)
Hanne Christensen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 534)
Besvar | Kommentér

Hanne Christensen
#1 Kommentar postet d. 02-12-19 kl. 09:30. Emne: ID søges på endnu en skink fra Madagascar
Et billede mere af skinken

ID søges på endnu en skink fra Madagascar (Et billede mere af skinken)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 533)
Besvar | Kommentér

Hanne Christensen
#2 Kommentar postet d. 02-12-19 kl. 09:31. Emne: ID søges på endnu en skink fra Madagascar
Et billede mere af den smukke skink

ID søges på endnu en skink fra Madagascar (Et billede mere af den smukke skink)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 533)
Besvar | Kommentér

Rune Midtgaard

Svaraktivitet:

(348)
#3 Svar postet d. 02-12-19 kl. 12:03. Emne: ID søges på endnu en skink fra Madagascar
Som i din første tråd er der heller ikke her tale om en skink, men en Bælte-pladeøgle (Zonosaurus), men bud på art kræver lidt mere tid.

Besvar | Kommentér

Hanne Christensen
#4 Kommentar postet d. 02-12-19 kl. 12:48. Emne: ID søges på endnu en skink fra Madagascar
Tak Rune,

jeg ser frem til om den kan bestemmes

Hanne

Besvar | Kommentér

Stig Madsen
#5 Kommentar postet d. 02-12-19 kl. 14:03. Emne: ID søges på endnu en skink fra Madagascar
Mon ikke det er den, der er opkaldt efter Harald Meier?

Besvar | Kommentér

Hanne Christensen
#6 Kommentar postet d. 02-12-19 kl. 14:23. Emne: ID søges på endnu en skink fra Madagascar
Du mener Zonosaurus haraldmeieri?

Jeg tænker du har ret, men ifølge min "bibel" er den kun helt oppe nordpå på Madagaskar, og denne her er fotograferet kystnært syd for Toamasina, men da Madagaskar nok ikke er så godt undersøgt, er det vel ikke umuligt, at den også er her,

Besvar | Kommentér

Henrik Bringsøe
#7 Kommentar postet d. 02-12-19 kl. 19:49. Emne: ID søges på endnu en skink fra Madagascar
Jeg forestiller mig, at det er en farvevariant af Zonosaurus madagascariensis, som er nært beslægtet med Z. haraldmeieri. Det kan ikke udelukkes, at haraldmeieri ikke bør have status af selvstændig art, men bør henregnes til Z. madagascariensis. Oppe mod nord ses ofte madagascariensis, som i farvetegning minder om haraldmeieri. Navnlig hvis de reelt bør betragtes som én og samme art, virker det nærliggende, at ustribede eller næsten ustribede individer også kan forekomme f.eks. længere mod syd. På dit sidste billede ser vi tegn på dorsolaterale striber.

Hanne, så og fotograferede du andre Zonosaurus på habitaten syd for Toamasina?

Venligst

Henrik Bringsøe

Besvar | Kommentér

Rune Midtgaard

Svaraktivitet:

(348)
#8 Svar postet d. 02-12-19 kl. 22:29. Emne: ID søges på endnu en skink fra Madagascar
Også her tænker jeg, at Henrik har ret. Det er værd at bemærke, at Z. haraldmeieri blev beskrevet første gang som en underart af Z. madagascariensis (i 1985). Først nogle år senere blev førstnævnte udskilt som selvstændig art, men det er, som Henrik nævner, altså en status, der er sået tvivl om, bl.a. i din "bibel", Hanne.

En samlet oversigt over slægtens arter, hvoraf de fleste er endemiske for Madagascar, kan ses her: - se linket HER

Indeholder også forslag til danske navne.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator