Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
12. december 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Gerner Jensen
Hvilken meget mørke lædersvamp ? (Læst 190 gange) Postet d. 03-12-19 kl. 14:55
Hvis det da er en lædersvamp - der er i hvert fald ingen synlige porer.

Kongsted Frihed (Ringsted) 03.12.19 På træstub, formentlig bøg. under bøg.

På siden af stubben tæt taglagt, tynde hatte med hvid kant.

Hvilken meget mørke lædersvamp ? (Hvis det da er en lædersvamp - der er i hvert fald ingen synlige porer.
Kongsted Frihed (Ringsted) )
Foto: gerner
Klik på billedet for original størrelse (754 x 600)
Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#1 Kommentar postet d. 03-12-19 kl. 14:58. Emne: Hvilken meget mørke lædersvamp ?
På den vandrette snitflade af stubben en stor sammenvokset "plamage" med kun een ydre kant.

Jeg er ikke sikker på, om svampen i yderkanten af billedet er samme art som den mørke.

Hvilken meget mørke lædersvamp ? (På den vandrette snitflade af stubben en stor sammenvokset "plamage" med kun een ydre kant. 
Jeg er)
Klik på billedet for original størrelse (755 x 600)
Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#2 Kommentar postet d. 03-12-19 kl. 14:59. Emne: Hvilken meget mørke lædersvamp ?
Undersiden af en af dem fra siden af stubben, fotograferet på stedet.

Hvilken meget mørke lædersvamp ? (Undersiden af en af dem fra siden af stubben, fotograferet på stedet.)
Klik på billedet for original størrelse (781 x 600)
Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#3 Kommentar postet d. 03-12-19 kl. 15:01. Emne: Hvilken meget mørke lædersvamp ?
Samme svamp fotograferet med mere lys efter et par timer i stuetemperatur.

Lugt af svamp

Hvilken meget mørke lædersvamp ? (Samme svamp fotograferet med mere lys efter et par timer i stuetemperatur.
Lugt af svamp)
Klik på billedet for original størrelse (727 x 600)
Besvar | Kommentér

Aksel Jørgensen

Svaraktivitet:

(2958)
#4 Svar postet d. 03-12-19 kl. 19:29. Emne: Hvilken meget mørke lædersvamp ?
kig på tvefarvet filtskind - se linket HER

Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#5 Kommentar postet d. 04-12-19 kl. 08:47. Emne: Hvilken meget mørke lædersvamp ?
Tak, Aksel, jeg har kigget på linket og kan godt se, at min svamp ligner nogle af billederne. Men jeg synes ikke, at de passer til beskrivelsen. Jeg opfatter den ikke som filtet eller håret. og selv i lup er der hverken filt eller hår at se. Den er også så tynd, at der ikke synes at være mulighed for to lag med forskellige farver. I hvert kan jeg ikke se dem.

Mener du ud fra disse kommentarer, at det stadig kan være filtskiven ?

Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#6 Kommentar postet d. 04-12-19 kl. 09:01. Emne: Hvilken meget mørke lædersvamp ?
Tilføjelse:

Efter nattens ophold i stuetemperatur er undersiden blevet noget lysere, men oversiden er stadig lige mørk.

Hvilken meget mørke lædersvamp ? (Tilføjelse:
Efter nattens ophold i stuetemperatur er undersiden blevet noget lysere, men oversiden )
Klik på billedet for original størrelse (725 x 600)
Besvar | Kommentér

Aksel Jørgensen

Svaraktivitet:

(2958)
#7 Svar postet d. 04-12-19 kl. 19:26. Emne: Hvilken meget mørke lædersvamp ?
Der ses røde pletter i randen på de sidste billeder - så nok rynket lædersvamp

Besvar | Kommentér

Aksel Jørgensen

Svaraktivitet:

(2958)
#8 Svar postet d. 04-12-19 kl. 19:27. Emne: Hvilken meget mørke lædersvamp ?
Du kan tjerkke det ved at fugte svampen og skrabe - i de lyse kanter - bliver den rødbrun - ingen tvivl om rynket.

Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#9 Kommentar postet d. 05-12-19 kl. 13:23. Emne: Hvilken meget mørke lædersvamp ?
Tak igen, Aksel

Jeg har prøvet at følge dit råd, men det fik jeg ikke noget entydigt resultat ud af. På det tørre stykke svamp var den lyse kant stort set usynlig, og efter opfugtning var materialet blevet så blødt, at det nærmest var umuligt at skrabe i, uden at det gik i stykker. Desuden var stykket så småt, at det var vanskeligt at se, hvad man lavede.

Men jeg kan da godt vise et billeder efter "bearbejdningen", og hvis det ikke hjælper til en bestemmelse, må den forblive ubestemt.

Hvilken meget mørke lædersvamp ? (Tak igen, Aksel :-)
Jeg har prøvet at følge dit råd, men det fik jeg ikke noget entydigt resultat u)
Klik på billedet for original størrelse (764 x 600)
Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator