Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

4. december 2019

Den Rønnerøde Huesvamp /JULEsvampen



Efter mit fund i går i Jammerbugten -den er nok ikke så sjælden endda...

-men køn/smuk er den. Og den kan findes langt hen i december om vejrliget tillader - nogle små frostperioder klarer den ganske fint.

Den er desuden ganske kendelig derude i hede-klithedeområder.

16 observatører har billeder af den smukke svamp. De er som følger:

1)Per Taudal Poulsen 7 / Knud Knudsen 5 /Ole Martin 5 /Jørgen Christiansen og Thomas Kehlet 3 /Hanne Bertelsen og Jackie Uffe Dalgas Sørensen og Morten Kofoed-Hansen 2

-desuden Birgit Knudsen, Bjørli Lehrmann, Bjarke Madsen, Erik Thomsen, Peter Krogh, og Jesper Kristensen -alle 1 billede.


-seneste fund: 22. december (Knud Knudsen, Degnebakke-Thisted) / tidligste fund: 9.-oktober : Westy Esbensen, Mølgaarde Overdrev/Vejle)

Langt de fleste fund er fra midten af november

Smukke billeder -og mon ikke den kan få et "tillægs/kælenavn:

Julesvampen

December 2019 / hilsen fra en beundrer af den Rønnerøde/Julesvampen

:-)

---------------

Og for kort tid siden fandt jeg den minsandten ved Spejderlejren her i Øksedal -få minutter fra min bolig. Og for nogle uger siden kørte jeg 150 km for at se den i THY på anvisning af Jens Chr. Schou(Knud Knudsen) DET er ikke længere nødvendigt ! (i)



Foto: Per Taudal Poulsen

De senest indberettede arter i Naturbasen: