Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
14. december 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Per Taudal Poulsen
Den Rønnerøde Huesvamp /JULEsvampen (Læst 103 gange) Postet d. 04-12-19 kl. 09:15

Efter mit fund i går i Jammerbugten -den er nok ikke så sjælden endda...

-men køn/smuk er den. Og den kan findes langt hen i december om vejrliget tillader - nogle små frostperioder klarer den ganske fint.

Den er desuden ganske kendelig derude i hede-klithedeområder.

16 observatører har billeder af den smukke svamp. De er som følger:

1)Per Taudal Poulsen 7 / Knud Knudsen 5 /Ole Martin 5 /Jørgen Christiansen og Thomas Kehlet 3 /Hanne Bertelsen og Jackie Uffe Dalgas Sørensen og Morten Kofoed-Hansen 2

-desuden Birgit Knudsen, Bjørli Lehrmann, Bjarke Madsen, Erik Thomsen, Peter Krogh, og Jesper Kristensen -alle 1 billede.

-seneste fund: 22. december (Knud Knudsen, Degnebakke-Thisted) / tidligste fund: 9.-oktober : Westy Esbensen, Mølgaarde Overdrev/Vejle)

Langt de fleste fund er fra midten af november

Smukke billeder -og mon ikke den kan få et "tillægs/kælenavn:

Julesvampen

December 2019 / hilsen fra en beundrer af den Rønnerøde/Julesvampen

---------------

Og for kort tid siden fandt jeg den minsandten ved Spejderlejren her i Øksedal -få minutter fra min bolig. Og for nogle uger siden kørte jeg 150 km for at se den i THY på anvisning af Jens Chr. Schou(Knud Knudsen) DET er ikke længere nødvendigt !

Den Rønnerøde Huesvamp /JULEsvampen (
Efter mit fund i går i Jammerbugten -den er nok ikke så sjælden endda...
-men køn/smuk er den. Og)
Per Taudal Poulsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 450)
Kommentér

Ole Martin
#1 Kommentar postet d. 04-12-19 kl. 09:39. Emne: Den Rønnerøde Huesvamp /JULEsvampen
Læg mærke til at Rønnerød Huesvamp har skiftet slægtsnavn fra Mycena til Atheniella. Det er nu en anden svamp, som hedder Mycena adonis men med tilføjelsen var. coccinea. Noget forvirrende !

De to arter ligner overfladisk hinanden, men sidstnævnte vokser på døde grene, mens Rønnerød findes på jorden.

Rønnerød Huesvamp burde vel have et andet, dansk navn, da det vel næppe er en huesvamp. Julesvamp er måske nok lidt for poppet.

Jeg har her vedhæftet et foto af Mycena adonis var. coccinea fra Ullerup Skov 02-12-2019

Vh. Ole

Den Rønnerøde Huesvamp /JULEsvampen (Læg mærke til at Rønnerød Huesvamp har skiftet slægtsnavn fra Mycena til Atheniella. Det er nu en an)
Foto: Ole Martin. Mycena adonis var. coccinea.
Kommentér

Per Taudal Poulsen
#2 Kommentar postet d. 04-12-19 kl. 09:46. Emne: Den Rønnerøde Huesvamp /JULEsvampen
Tak Ole for udredning. / jeg bemærkede dit billede.

" Things ain´t what they used to be " vedr. den Rønnerøde

Og din svamp, "træ-Mycenaen" er aldeles lige så smuk som den Rønnerøde .Den bliver nok ikke let at finde herovre/oppe

Den Rønnerøde Huesvamp /JULEsvampen (Tak Ole for udredning. / jeg bemærkede dit billede.

<i>" Things ain´t what they used to be " </i>)
Per Taudal Poulsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator