Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
30. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Biller -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Rasmus Nielsen
Hvilken blå Apion? (Læst 245 gange) Postet d. 05-12-19 kl. 17:16
Hej

Er det muligt, at bestemme denne Apion ude fra det her billede? Den befandt sig på noget lyng.

Esbjerg - 21/09-19

Hvilken blå Apion? (Hej

Er det muligt, at bestemme denne Apion ude fra det her billede? Den befandt sig på noget lyng)
Rasmus Nielsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Hans Gønget

Svaraktivitet:

(3475)
#1 Svar postet d. 07-12-19 kl. 12:55. Emne: Hvilken blå Apion?
Hej Rasmus

Ja, det må være Apion aethiops.

Venlig hilsen

Hans

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Rasmus Nielsen
#2 Kommentar postet d. 07-12-19 kl. 19:37. Emne: Hvilken blå Apion?
Mange tak Hans

Besvar | Kommentér

Mathias Holm

Svaraktivitet:

(1842)
#3 Svar postet d. 18-05-20 kl. 22:42. Emne: Hvilken blå Apion?
Hej Hans og Rasmus.

Jeg synes snuden virker for slank til aethiops. Mon ikke det er Apion virens?

Mvh. Mathias

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Hans Gønget

Svaraktivitet:

(3475)
#4 Svar postet d. 19-05-20 kl. 11:22. Emne: Hvilken blå Apion?
Hej Mathias og Rasmus

Jeg kan godt se hvad du mener Mathias med den slankere snude. Men prøv at se på det aflangt ovale og fladere øje. Hos Apion virens er øjet næsten rundt og hvælvet. Også vingedækkernes brede og flade stribemellemrum peger på Apion aethiops. Den er ikke nem!

Og Rasmus, har du flere fotos? Du skriver at den var blå, det vil altså sige at den var mere blå end det fremgår af billedet?

Venlig hilsen

Hans

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Rasmus Nielsen
#5 Kommentar postet d. 22-05-20 kl. 14:34. Emne: Hvilken blå Apion?
Hej

Har desværre ikke et bedre billede af hovedet - kun dette ringe billede.

Jeg vil ikke mene, at den var mere blå end hvad billedet viser.

Hvilken blå Apion? (Hej

Har desværre ikke et bedre billede af hovedet - kun dette ringe billede.
Jeg vil ikke mene, )
Rasmus Nielsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (647 x 820)
Besvar | Kommentér

Hans Gønget

Svaraktivitet:

(3475)
#6 Svar postet d. 22-05-20 kl. 17:25. Emne: Hvilken blå Apion?
Det er faktisk et meget nyttigt billede du kommer med her Rasmus. Det viser klart hvordan vingedækkernes striber forener sig bagtil, noget der kun sjældent bliver fotograferet. Lad mig lige høre om du så har andre fotos eller kun disse to.

Venlig hilsen

Hans

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Rasmus Nielsen
#7 Kommentar postet d. 22-05-20 kl. 18:15. Emne: Hvilken blå Apion?
Aha, der kan man bare se Jeg fik kun disse to billeder.

Besvar | Kommentér

Hans Gønget

Svaraktivitet:

(3475)
#8 Svar postet d. 23-05-20 kl. 12:44. Emne: Hvilken blå Apion?
Hej igen Mathias og Rasmus

Det nye billede bidrager nu alligevel ikke meget til sagens opklaring, men jeg så igen på snuden og når jeg nu sammenligner fotos af snuden hos hunner af A. virens og A. aethiops finder jeg egentlig ikke at der er forskel på tykkelsen.

Dette i forbindelse med det aflangt ovale øje, de brede og flade stribemellemrum og stribernes kædeformede punktur får mig til stadig at hælde til Apion aethiops.

Venlig hilsen

Hans

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Mathias Holm

Svaraktivitet:

(1842)
#9 Svar postet d. 23-05-20 kl. 20:49. Emne: Hvilken blå Apion?
Hej Hans og Rasmus.

Jeg beklager den sene tilbagemelding.

Jeg var i øvrigt i gang med kvalitetssikring af en lang række observationer, da jeg skrev første kommentar, så derfor var den lidt kort.

Ang. stribemellemrummenes hvælving, så tror jeg at den kraftige refleksion kan gøre det svært at vurdere præcist. Se f.eks. Ruths billeder i dette indlæg: - se linket HER

De steder på dækvingerne hvor lyset reflekteres kraftigst, fremstår stribemellemrummene flade og disse steder synes jeg at bredden er sammenlignelig med dyret i dette indlæg.

Dog kan jeg ikke forklare hvorfor øjnene er ovale. Men jeg har fundet et andet billede af virens, hvor øjnene også ser ud til at være ovale: - se linket HER

Desuden har pronotum, hovedet og baglåret metalskær.

Den tydelige hvide behåring (på dækvingerne både i striberne og på stribemellemrummene) fik mig også til at tænke på virens, da jeg først så dyret. Jeg kan dog se at du ikke nævner dette som kendetegn i din bog, udover at aehtiops har meget fin behåring på pronotum, så det vil jeg ikke lægge for meget vægt på. (Rasmus, det er bogen "The Brentidae (Coleoptera) of Northern Europe" jeg henviser til - hvis du vil lære noget om slægten, er det den bog du skal have fat i ).

Jeg synes snuden virker for krummet til aehtiops og hovedets form, især ved overgangen til snuden, synes jeg ser forkert ud. Til vurdering af de to sidstnævnte karakterer har jeg blandt andet brugt følgende billede til sammenligning - en hun af A. aethiops: - se linket HER

Mvh. Mathias

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator