Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
5. august 2020

Artikler

Artikeloversigt | Skriv ny artikel | Seneste artikler | Opdaterede artikler | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Artikler -> Nyheder

Walther Gritsch
Fund af Nephrocerus flavicornis Zetterstedt (Øjefluer). (Læst 2148 gange) Postet d. 09-12-19 kl. 01:31
Fund af Nephrocerus flavicornis Zetterstedt (Øjefluer). (Dette er ikke historien om en ny art for den danske fauna, men om en meget sjælden og meget usædvanl)
Walther Gritsch har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 800)

Dette er ikke historien om en ny art for den danske fauna, men om en meget sjælden og meget usædvanlig art.

Hele juli 2019 havde jeg min malaisefælde stående i Pinseskoven på Vestamager, og i løbet af måneden blev den tømt tre gange. Allerede da jeg sad og grovsorterede fangsten, opdagede jeg denne fantastiske flue, men den måtte pænt vente med at blive behandlet til næsten aller sidst.

Langt de fleste Øjefluer er små slanke, lidt svirreflueagtige acalyptrate fluer med lange vinger, og alle har kæmpestore øjne, der fylder hele hovedet. Alle har også det til fælles, at de er snyltere på cikader. Men så er der arterne i slægten Nephrocerus. I Øjefluernes verden er de rene kæmper. Vingelængden (og kropslængden) kan snige sig op på næsten 10 mm. Det rimer rigtig dårligt med at leve som parasit på de små, hjemlige cikader. Værten for Nephrocerus var simpelthen ikke kendt, men man gik ud fra, at det måtte være en stor cikade. Det var først i 2007, at det lykkedes at klække en Nephrocerus sp. - ikke fra en cikade, men fra et stankelben! I USA fandt man frem til, at en Nephrocerus sp. kunne klækkes fra fem forskellige Tipula-arter i to underslægter (Koenig & Young 2007). Siden hen er der kommet data på bordet også her i Europa. I den polske Bialowieza-urskov har man fundet larven af Nephrocerus flavicornis i bagkroppen på stankelbenet Tipula unca, og i Tyskland er larven af Nephrocerus scutellatus fundet i Tipula helvola (Kehlmaier & Floren 2009). Fra Rumænien kendes Nephrocerus flavicornis nu også fra Tipula helvola (Kolcsár 2018).

Hvilken vært denne store og flotte Øjeflue har i Danmark vides ikke, men de to underslægter den er klækket fra i USA, nemlig Lunatipula og Yamatotipula, er til stede her hos os med et pænt antal arter hver. Tipula helvola derimod er en sydligere art, der ikke er kendt fra Danmark.

På Zoologisk Museum findes kun to eksemplarer af Nephrocerus flavicornis. Arten blev fundet som ny for Danmark i 1964 af Ole Martin og Bo Vest Pedersen på Bornholm (Lyneborg 1975). Det andet dyr må være kommet til senere, og jeg kender ikke omstændighederne ved fundet.

Stankelben, der er inficeret med øjefluelarven, opfører sig sløvt og er ikke særligt villige til at flyve. Efterhånden som larven vokser til, bliver stankelbenets bagkrop mere og mere deform. Det ville nok være en god ide at holde udkig efter livstrætte stankelben med opsvulmet bagkrop for at finde ud af mere om denne spændende flues værtsvalg og biologi i øvrigt.

Litteratur:

Kehlmaier & Floren (2009): Pipunculidae (Diptera) collected by canopy-fogging in the Bialowieza Forest (Poland), including first host records and larval descriptions of two Palaearctic Nephrocerus ZETTERSTEDT. Studia dipterologica 16 Heft 1/2 169-181.

Koenig &Young (2007): First observation of parasitic relations between big-headed flies, Nephrocerus ZETTERSTEDT (Diptera: Pipunculidae) and crane flies, Tipula LINNAEUS (Diptera: Tipulidae: Tipulinae), with larval and puparial descriptions for the genus Nephrocerus. –Proceedings of the Entomological Society of Washington 109: 52–65.

Kolcsár (2018): A new host and faunistic record of the big-headed fly Nephrocerus flavicornis Zetterstedt (Pipunculidae, Diptera) from Romania. Entomologica romanica 22: 11-12.

Lyneborg (1975): Noter om danske øjefluer (Diptera, Pipunculidae). Entomologiske Meddelelser 43: 136.

Kommentér

Linda Kjær-Thomsen
#1 Kommentar postet d. 09-12-19 kl. 10:24. Emne: Fund af Nephrocerus flavicornis Zetterstedt (Øjefluer).
Spændende! Hvor er der meget vi stadig ikke ved om vores egen lokale natur!

Kommentér

Ole Martin
#2 Kommentar postet d. 09-12-19 kl. 10:24. Emne: Fund af Nephrocerus flavicornis Zetterstedt (Øjefluer).
Spændende fund og interessante informationer om artens biologi !

Om det første fund i Danmark fra Bornholm kan jeg oplyse, at fundet blev gjort ifm en større landsomfattende undersøgelse af den danske fluefauna, iværksat af Zoologisk Museum i København i 1964 og ledet af flueeksperten Leif Lyneborg.

Langt størstedelen af det indsamlede materiale blev tilvejebragt ved hjælp af malaisefælder, og det er også tænkeligt, at det enlige individ af Nephrocerus flavicornis fra Læså er fældefanget.

Vh. Ole

Kommentér

Stig Madsen
#3 Kommentar postet d. 09-12-19 kl. 11:02. Emne: Fund af Nephrocerus flavicornis Zetterstedt (Øjefluer).
".. arista yellow at base but black at apical part" - Tjek!

Fint fund, og spændende artikel. Tak for det.

Kommentér

Peter Andersen
#4 Kommentar postet d. 09-12-19 kl. 12:14. Emne: Fund af Nephrocerus flavicornis Zetterstedt (Øjefluer).
Flot dyr! Tænk, at du kunne gemme den til ca. sidst (dessert?).

Kommentér

Walther Gritsch
#5 Kommentar postet d. 09-12-19 kl. 12:34. Emne: Fund af Nephrocerus flavicornis Zetterstedt (Øjefluer).
Tak for kommentarerne Det er lige spændende hver gang at se, hvad sådan en fælde kan stå og høste. Der har allerede været flere nye arter for den danske fauna, men egentlig er genfund af sjældne arter meget sejere. Jeg har også gået og glædet mig i flere måneder til at komme ud med den her!

Kommentér

Claus Grahndin
#6 Kommentar postet d. 09-12-19 kl. 13:19. Emne: Fund af Nephrocerus flavicornis Zetterstedt (Øjefluer).
Spændende og interessant. Forstår godt du mener at genfund af en sjælden art er sejere end fund af nye arter, men forstår ligesom Peter Andersen ikke, at du kunne gemme den til sidst. Du besidder vist en stor tålmodighed (udover din store entusiasme og specialviden)

Kommentér

Leif Bloss Carstensen
#7 Kommentar postet d. 09-12-19 kl. 13:33. Emne: Fund af Nephrocerus flavicornis Zetterstedt (Øjefluer).
Flot fund af en spændende flue.

Jeg vil holde udkig efter “livstrætte stankelben”

Kommentér

Bo Valeur
#8 Kommentar postet d. 11-12-19 kl. 21:14. Emne: Fund af Nephrocerus flavicornis Zetterstedt (Øjefluer).
Fornemt fund Walter og spændende indsigt til denne art. Trætte og bagtunge stankelben vil jeg nu også holde med. Imponerende du kunne vente med den som allerede er nævnt flere gange. Med de knald røde øjne, var det den første jeg havde kaster mig over

Mvh

Bo

Kommentér

Walther Gritsch
#9 Kommentar postet d. 12-12-19 kl. 13:08. Emne: Fund af Nephrocerus flavicornis Zetterstedt (Øjefluer).
Min tålmodighed er legendarisk

Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail hvis artiklen kommenteres

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator