Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. januar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Karl Schlichter
ID for en pil ?? (Læst 123 gange) Postet d. 10-12-19 kl. 16:39
Fotograferet 10.10.19 i Rødekro

En bred pil voksede tæt ved en sø - ikke helt ude ved kanten. Den havde lange og smalle blade. De er let bagoverbøjet i kanten.

Venlig hilsen

Karl Schlichter

ID for en pil ?? (Fotograferet 10.10.19 i Rødekro
En bred pil voksede tæt ved en sø - ikke helt ude ved kanten. Den h)
Foto: Karl Schlichter
Besvar | Kommentér

Karl Schlichter
#1 Kommentar postet d. 10-12-19 kl. 16:39. Emne: ID for en pil ??
Næste billede

ID for en pil ?? (Næste billede)
Foto: Karl Schlichter
Besvar | Kommentér

Henry Nielsen

Svaraktivitet:

(260)
#2 Svar postet d. 10-12-19 kl. 17:39. Emne: ID for en pil ??
Hej Karl

Bladene er så lange og smalle, at de næsen er båndformede. Men det er desvære ikke derfor, at arten hedder Bånd-Pil. Det er nemlig fordi, den arts ungkviste bliver brugt til at binde med. Nemlig som pilevidjer.

Det er osse karakteristisk for arten Bånd-Pil, at den har tydeligt ombøjet bladrand. Eller som du skriver det på nudansk: bladet er bagoverbøjet i kanten.

For at blive helt sikker på ID´en Bånd-Pil bør man osse tjekke blaundersidebehåringen, som skal være af typen silkehåret.

Der er næsten ikke andre danske arter af Pil, som kan have så smalle blade, men det kan arten Flod-Pil have. Sommetider. Den art har bare altid ulden bladunderside, hvor behåringen ligner vat. Ikke silke.

hilsen fra Henry

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#3 Kommentar postet d. 10-12-19 kl. 18:00. Emne: ID for en pil ??
"Næsten er båndformede" - ikke næsen.

Jo mere jeg kikker på dine billeder; jo mere synes jeg, at det måske kunne være en Flod-Pil - se linket HER

Bladundersidebehåringen kan afgøre det.

lille hilsen fra Henry

Besvar | Kommentér

Karl Schlichter
#4 Kommentar postet d. 11-12-19 kl. 09:50. Emne: ID for en pil ??
Hej Henry

Tak for dine svar.

Jeg tror, at jeg vil vente til foråret med at gå videre med den. Jeg vil notere det for mig selv, at jeg skal besøge denne pil igen. Den står ca. 1 km fra, hvor jeg bor, men til foråret vil der være flere kendetegn at bestemme den ud fra.

Venlig hilsen

Karl Schlichter

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator