Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. januar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Insekter og entomologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Elisabeth Siegel
Larve eller vanillebudding med kirsebærsovs? (Læst 295 gange) Postet d. 11-12-19 kl. 17:33
Denne tingest, der var 2 mm lang, blev d.11.12.2019 fundet blandt nedfaldne blade i bunden af et bed i min have i Malling. Det foresvæver mig, at det er noget dyrisk og måske en fluelarve af en slags, men reelt aner jeg ikke, hvad det er. Er der nogen, der har et bud, eller måske ligefrem genkender tingesten?

Vh Elisabeth

Larve eller vanillebudding med kirsebærsovs? (Denne tingest, der var 2 mm lang, blev d.11.12.2019 fundet blandt nedfaldne blade i bunden af et bed)
Foto: Elisabeth Siegel
Klik på billedet for original størrelse (1076 x 1307)
Besvar | Kommentér

Stig Madsen
#1 Kommentar postet d. 11-12-19 kl. 22:44. Emne: Larve eller vanillebudding med kirsebærsovs?
Den kan godt blive svær. Det er en svirrefluelarve, men jeg tror, den er i diapause og det er ikke det mest veldokumenterede stadie.

Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#2 Kommentar postet d. 11-12-19 kl. 23:05. Emne: Larve eller vanillebudding med kirsebærsovs?
Tak for svaret, Stig! Jeg noterer den som svirrefluelarve og lader det så blive ved det.

Vh Elisabeth

Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#3 Kommentar postet d. 11-12-19 kl. 23:06. Emne: Larve eller vanillebudding med kirsebærsovs?
Øh forresten - kan du ikke sende et "svar", så tråden kan lukkes? På forhånd tak!

Besvar | Kommentér

Leif Bloss Carstensen
#4 Kommentar postet d. 11-12-19 kl. 23:29. Emne: Larve eller vanillebudding med kirsebærsovs?
2 mm lang - jeg tror ikke at det er en svirrefluelarve. Prøv at klække den så vi kan se hvad det er for en.

mvh

Leif

Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#5 Kommentar postet d. 11-12-19 kl. 23:43. Emne: Larve eller vanillebudding med kirsebærsovs?
Hej Leif,

Den røg tilbage i bladbunken efter endt "brug", så jeg er bange for, at det ikke vil være muligt for mig at genfinde den! Ellers en rigtigt god idé...

I mellemtiden har jeg spekuleret på, om det mon ikke snarere skulle være en larve af en art spidsvingeflue. Jeg kender kun til nogenlunde ormeformede eller dråbeformede svirrefluelarver, mens denne forekommer langt hen ad vejen at have det rette look (bortset fra de sjove budding-og-kirsebærsovs-farver) til en spidsvingefluelarve, dog også minus de to lange hår, som sådan nogle ellers ser ud til at skulle have i hver ende - se linket HER. For nogle år siden fandt jeg i samme bed i haven, under lignende omstændigheder som her, en spidsvingefluelarve - det var også Stig, der bestemte dén for mig i Forum. Kunne det måske snarere være sådan en?

Vh Elisabeth

Besvar | Kommentér

Leif Bloss Carstensen
#6 Kommentar postet d. 12-12-19 kl. 09:03. Emne: Larve eller vanillebudding med kirsebærsovs?
Hej Elisabeth

Der er også svirrefluelarver med en sådan kropsform, fx Epistrophe eligans, men jeg tror du har helt ret i at det kan være en larve af en spidsvingeflue.

Mvh

Leif

Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#7 Kommentar postet d. 12-12-19 kl. 12:38. Emne: Larve eller vanillebudding med kirsebærsovs?

Besvar | Kommentér

Stig Madsen
#8 Kommentar postet d. 12-12-19 kl. 13:54. Emne: Larve eller vanillebudding med kirsebærsovs?
Jeg kan godt se, at 2 mm er lige bette nok for en svirrefluelarve, men en spidsvingefluelarve er det vel næppe med de bag-spirakler. Medmindre der er tale om snavs og ikke en spirakelplade?

Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#9 Kommentar postet d. 12-12-19 kl. 14:03. Emne: Larve eller vanillebudding med kirsebærsovs?
Ingen anelse, desværre.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator