Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
24. januar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Per Taudal Poulsen
Et "juletræ" - en gran langt ude i fjeldet (Læst 221 gange) Postet d. 14-12-19 kl. 13:40
Sukkertoppen/Maniitsoq, Grønland.

Det er mange år siden. Og "grøn" som jeg var der i 72/75, gjorde jeg ikke mere ud af det end dette foto. Skulle i bakspejlet ha´ orienteret, forespurgt hos Bent Fredskild o.a.

I Grønlands flora nævnes kun Ene, som vildvoksende af nøgenfrøede. I Sydgrønland har man forsøgt indplantning/skovrejsning med Fyr, Gran og Lærk.

Men Sukkertoppen er ikke syd, og jeg ved med bestemthed, at her har der ikke været nogen planteaktivitet-

En gran er det, men hvilken-ædel ??

Skulle den virkelig ha´ været spontan?? Husker stadig "langt langt ude i fjeldet !!

Eneste gang i de tre år jeg gjorde et sådant fund ved Sukkertoppen og omegn. Og jeg kom vidt omkring !

Fra dias og kun dette ene foto.

Et "juletræ" - en gran langt ude i fjeldet (Sukkertoppen/Maniitsoq, Grønland.
Det er mange år siden. Og "grøn" som jeg var der i 72/75, gjorde )
Per Taudal Poulsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 533)
Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen
#1 Kommentar postet d. 14-12-19 kl. 13:41. Emne: Et "juletræ" - en gran langt ude i fjeldet

Et "juletræ" - en gran langt ude i fjeldet (:-))
Per Taudal Poulsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (644 x 600)
Besvar | Kommentér

Peder Brøgger

Svaraktivitet:

(68)
#2 Svar postet d. 15-12-19 kl. 17:08. Emne: Et "juletræ" - en gran langt ude i fjeldet
Udfra grenesilhuet og nålesilhuet er det en art ædelgran, som du antyder. Den har vokset meget langsomt, men stedet er jo ikke optimalt for træer.

Den ædelgran, som har den nordligste udbredelse, er Balsam-Ædelgran, A. balsamea. Den vokser i central- og øst-Canada, ud til østkysten af Labrador-halvøen. Fra kysten er der ca 800 km til Sukkertoppen.

Også i 1970´erne kunne frø spredes langt væk via fly, mennesker og fugle.

Den let krusede kvistsilhuet passer fint til Balsam-Ædelgran, som jeg har set i Minnesota og i danske træartsforsøg.

Vh Peder

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen
#3 Kommentar postet d. 16-12-19 kl. 09:07. Emne: Et "juletræ" - en gran langt ude i fjeldet
Storartet og tak, Peder

-har videresendt til David Boertmann:

Hold da op, det er en spændende observation. Søren Ødum udplantede jo en del træer både i Narsarsuaq og ved Sdr. Strømfjord. Begge steder klarer de sig, og der er i dag veritable plantager i Sydgrønland, hvor der yngler vindrosler og silkehaler.

Af de gamle botanikere er Bent Fredskild (Langemand) stadig i live, men har er ikke aktiv. Jon Feilberg er meget aktiv og Christian Bay går på pension nu her til årsskiftet. Flemming Rune er nok den mest aktive, idet han (og Jon Feilberg) opsøger voksesteder for de mere sjældne og fåtallige arter. For at fotografere til en opdateret version af Flemmings flora.

Bedste hilsner

David

Jeg vil nu videresende til Flemming Rune.

---------------- og så sidder jeg her 45 år efter og græmmer mig over, at jeg dengang ikke -for det første gennemfotograferede den smukke gran der langt ude i fjeldet og for det andet, at jeg ikke orienterede Grønlands Botaniske Undersøgelser .

Men bedre sent end aldrig . Måske kan det ha´ en vis interesse ??

Jeg mener, at der ligger en rapport om min undersøgelse om floraen i og omkring Sukkertoppen i arkivet derovre.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator