Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Sommerfugle og lepidopterologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Simon Haarder
Typelokalitet for styltemøllet Phyllonorycter maestingella (Læst 306 gange) Postet d. 14-12-19 kl. 21:21
Godaften!

Frederiksdal, eller som det hed sig i midten af det 18. århundrede - Fridrichsdal - er typelokaliteten for møllet Phyllonorycter maestingella (Müller, 1764).

- se linket HER

Vides ved hvilken Frederiksdal, som henvises til? Jeg tænker det umiddelbart er den nord for København, men godset i Nakskov er måske også en mulighed...

Tak,

Simon

Besvar | Kommentér

Jens Lund Hansen

Svaraktivitet:

(113)
#1 Svar postet d. 14-12-19 kl. 22:23. Emne: Typelokalitet for styltemøllet Phyllonorycter maestingella
Iflg. dette

- se linket HER

drejer det sig om Frederiksdal ved Furesøen.

Mvh. Jens

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem

Svaraktivitet:

(8364)
#2 Svar postet d. 14-12-19 kl. 23:37. Emne: Typelokalitet for styltemøllet Phyllonorycter maestingella
Hej Simon.

Helt ærligt, det aner jeg ikke - men den er jo ikke ualmindelig, så den må da kunne findes en mængde steder

- se linket HER

Besvar | Kommentér

Jens Lund Hansen
#3 Kommentar postet d. 15-12-19 kl. 11:55. Emne: Typelokalitet for styltemøllet Phyllonorycter maestingella
Kjeld:

Spørger efterlyser typelokaliteten og ikke et eksemplar af arten.

Typelokaliteten er det sted på jorden, hvor det første eksemplar af arten (typeeksemplaret) blev fundet og beskrevet i 1764.

Typeeksemplaret er det videnskabelige referenceeksemplar for alle (i dette tilfælde) P. maesingella i hele verden.

Efter 255 år må man formode at et typeeksemplar (der har lagt krop til en beskrivelse af holotypen) ikke længere eksisterer (?)

Typelokaliteten ville dog stadig være af videnskabelig interesse, f.eks. hvis man ønskede at identificere et nyt typeeksemplar, der så (hvis jeg husker rigtigt) ville blive betegnet som en "neotype".

Mvh. Jens

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem
#4 Kommentar postet d. 15-12-19 kl. 12:08. Emne: Typelokalitet for styltemøllet Phyllonorycter maestingella
- helt ok, Jens

Besvar | Kommentér

Martin Bjerg
#5 Kommentar postet d. 15-12-19 kl. 14:52. Emne: Typelokalitet for styltemøllet Phyllonorycter maestingella
Det kunne godt tænkes, at eksemplaret stadig eksisterer. Faktisk findes der er del af de tidlige typeeksemplarer fx Fabricius stadig på Zoologisk museum. Jeg kan dog ikke finde den i deres databaser over typeeksemplarer, så måske er den forduftet eller sidder et andet sted

Besvar | Kommentér

Ole Martin

Svaraktivitet:

(9)
#6 Svar postet d. 15-12-19 kl. 18:55. Emne: Typelokalitet for styltemøllet Phyllonorycter maestingella
Otto Friderich Müller var som lærer tilknyttet Frederiksdal Slot nord for København, hvor han indsamlede og beskrev mange insekter fra Frederiksdal og omegn. Hans samling har været eftersøgt forgæves, og den menes at være gået tabt ved Københavns bombardement i 1807. Der findes heller ingen af hans type-eksemplarer i Fabricius´ samling på Zoologisk Museum i København (Naturhistorisk Museum).

Man kan læse meget om Müller i Dansk Entomologis Historie skrevet af K.L. Henriksen og publiceret i Entomologiske Meddelelser (bind 15), som nu findes i en digital udgave på nettet.

Vh. Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Simon Haarder
#7 Kommentar postet d. 15-12-19 kl. 21:38. Emne: Typelokalitet for styltemøllet Phyllonorycter maestingella
Mange tak for udførlige svar, Jens og Ole. Jeg vil straks give mig i kast med artiklen i EM. Jeg er selv fra Lyngby-området og er pt. igang med en større undersøgelse af P. maestingella´s snyltehvepsekompleks, så det kunne da være sjovt med nogle prøver fra typelokaliteten.

Også tak til dig, Kjeld - typiske lokaliteter for arten kunne jeg jo også godt have efterspurgt Her er det ligetil: find den nærmeste bøgehæk eller -træ, og jeg garanterer, at den er der!

Besvar | Kommentér

Ole Martin

Svaraktivitet:

(9)
#8 Svar postet d. 15-12-19 kl. 22:19. Emne: Typelokalitet for styltemøllet Phyllonorycter maestingella
Jeg skal lige rette en skrivefejl. Der skulle stå Statens Naturhistoriske Museum og ikke Naturhistorisk Museum (som er i Århus).

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator