Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

20. december 2019

Stor flagspætte

Her gik man og troede, at en stor flagspætte er en stor flagspætte, også kendt som Dendrocopos major.

Men så pludselig opdager jeg at her på siden opererer man åbenbart med hele tre varianter af arten, nemlig Stor flagspætte, Dendrocopos major, Sydlig stor flagspætte (Dendrocopos major pinetorum) og Nordlig stor flagspætte (Dendrocopos major major)

Men ingen steder står der noget som helst om hvorvidt varianterne er egnsbestemte, eller om det er lidt tilfældigt.

Heller ikke noget om forskelle på varianterne, hvordan man kender forskel på dem.

Kun at det er underarter!

Årsagen til jeg faldt over emnet, var et meget sløret billede, taget på afstand, af en stor flagspætte, der ud fra hvad man kunne se, ligner en ganske almindelig ungfugl (rød isse) af stor flagspætte, men som er opgivet til at være Nordlig stor flagspætte.

Så hvad er hoved og hale på de store flagspætter (jeg kiggede på dof, der heller ikke nævner noget om underarter i artsbeskrivelsen af Dendrocopos major)?

De senest indberettede arter i Naturbasen: