Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Eva Hansen
Stor flagspætte (Læst 545 gange) Postet d. 20-12-19 kl. 14:10
Her gik man og troede, at en stor flagspætte er en stor flagspætte, også kendt som Dendrocopos major.

Men så pludselig opdager jeg at her på siden opererer man åbenbart med hele tre varianter af arten, nemlig Stor flagspætte, Dendrocopos major, Sydlig stor flagspætte (Dendrocopos major pinetorum) og Nordlig stor flagspætte (Dendrocopos major major)

Men ingen steder står der noget som helst om hvorvidt varianterne er egnsbestemte, eller om det er lidt tilfældigt.

Heller ikke noget om forskelle på varianterne, hvordan man kender forskel på dem.

Kun at det er underarter!

Årsagen til jeg faldt over emnet, var et meget sløret billede, taget på afstand, af en stor flagspætte, der ud fra hvad man kunne se, ligner en ganske almindelig ungfugl (rød isse) af stor flagspætte, men som er opgivet til at være Nordlig stor flagspætte.

Så hvad er hoved og hale på de store flagspætter (jeg kiggede på dof, der heller ikke nævner noget om underarter i artsbeskrivelsen af Dendrocopos major)?

Besvar | Kommentér

Doddy Møller Bach
#1 Kommentar postet d. 20-12-19 kl. 18:08. Emne: Stor flagspætte
Jeg venter også spændt på svar... Vi har nemlig flere forskellige "stor flagspætte" på vores foderbræt... Jeg troede, det var han, hun og unger... SÅ jeg håber også, der er et par kloge hoveder herinde, som kan forklare undergrupperne...

Besvar | Kommentér

Lars Thomas
#2 Kommentar postet d. 20-12-19 kl. 18:22. Emne: Stor flagspætte
I Handbook of the Birds of the World vol. 7, er der billeder (men ikke beskrivelser) af 14 forskellige underarter af stor flagspætte, inklusive major og pinetorum.

Besvar | Kommentér

Anni & Peter Nielsen

Svaraktivitet:

(2520)
#3 Svar postet d. 21-12-19 kl. 13:41. Emne: Stor flagspætte
Hej –

Jeg har i mine bøger kunnet opstøve 4 henvisninger til den nævnte problematik (om der så er logik i dem eller ej...), og vil citere fra dem – selv om det næppe bringer nogen klarhed frem mht. forskelle mellem nominatformen og underarterne, se dog allersidste sætning her.

*

Bogen ”Fugletrækket og dets gåder” af Finn Salomonsen fra 1967 oplyser:

STOR FLAGSPÆTTE (Dendrocopos major (L.)). Optræder i to former i Danmark:

ALM. FLAGSPÆTTE (D. m. pinetorum (Brehm)). Alm. Ynglestandfugl, undtagen på Bornholm.

NORDLIG FLAGSPÆTTE (D. m. major (L.)). Alm. Ynglestandfugl, alm. Træk- og vintergæst; invasionsfugl. Alm. Ynglestandfugl på Bornholm. De skandinaviske bestande udfører ofte vandringer, der er af invasionsmæssig karakter, og derfor er meget uregelmæssige; de omfatter så godt som udelukkende unge fugle. Allerede i aug. når de første Danmark og tiltager i sept.-okt. I antal. Mange overvintrer hos os, andre drager videre til Tyskland og i store invasionsår til Holland og England, ja selv Færøerne. I marts-april drager de atter tilbage. Sidste store invasioner 1929 og 1935, begge nåede Færøerne; også stor invasion i 1962.

*

Bogen ”De danske ynglefugles udbredelse” af Tommy Dybbro. Resultaterne af Atlas-projektet 1971-74, oplyser:

… Et meget stort antal fugle fra den skandinaviske halvø og videre østover kan optræde i landet i de egentlige invasionsår, der forekommer med flere års mellemrum. Herunder kan den danske ynglebestand, der henregnes til underarten Dendrocopus m. pinetorum, i de nærmest følgende år få et betydeligt tilskud af nordlige individer, der tilhører nominatformen, Dendrocopus m. major. I almindelighed betragtes de bornholmske store flagspætter som værende af sidstnævnte type, men forskellene i underartskaraktererne er meget små og udviser jævne overgange, og det er ikke muligt at fastlægge en grænse mellem de to underarter.

*

Bogen ”Dansk Trækfugleatlas” fra 2006 oplyser:

… Genfund af ringmærkede fugle viser, at Danmark gæstes af store flagspætter fra Norge, Sverige, Finland og Letland. … I 1962, som var et andet stort invasionsår, blev der om efteråret ringmærket 80 invaderende store flagspætter i Tved Plantage i Thy. Størstedelen af fuglene blev bestemt til underarten D. m. major, som yngler nord for Danmark. Alle de invaderende fugle var ungfugle, som blev fanget under overnatning i områdets stærekasser…

*

”Fuglene i Europa, Nordafrika og Mellemøsten” 1998 v. Beaman, Madge og Olsen, nævner som den eneste et kendetegn, der adskiller Dendrocopos major fra D. m. pinetorum – idet der oplyses, at sidstnævnte har gråligt anstrøg i hvide partier.

Vh/Peter

Besvar | Kommentér

Eva Hansen
#4 Kommentar postet d. 22-12-19 kl. 12:00. Emne: Stor flagspætte
Doddy, der er også forskel på unger, hunner og hanner: Ungerne har rød isse. Voksne hanner har sort isse og et lille rødt felt i nakken. Hunnen har sort isse og intet rødt i nakken.

Stor flagspætte (Doddy, der er også forskel på unger, hunner og hanner: Ungerne har rød isse. Voksne hanner har sort )
Eva Hansen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Eva Hansen
#5 Kommentar postet d. 22-12-19 kl. 12:18. Emne: Stor flagspætte
Peter, mange tak for det omfattende svar.

Ikke at det forklarede så meget om forskelligheder på varianterne, og om de virkelig findes her i landet, men interessant læsning.

Især at "Fugletrækket og dets gåder" opererer med navnene Stor, Almindelig og Nordlig Flagspætte.

Og ikke som på siden her, hvor de kaldes Stor, Sydlig stor og Nordlig stor.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator