Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Galler og miner -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Peder Brøgger
Ege-kartoffelgalhveps? (Læst 157 gange) Postet d. 20-12-19 kl. 20:57
Kan det være andet? Gallen er 5 - 6 cm bred. Voksede lige over jordhøjde (skjult i græs) på stammen af en ung eg. Jeg har ikke gennemskåret den endnu.

Den er hidtil ikke indberettet fra Vestjylland. Jeg har dog set den for 20 år siden, ved Sdr. Vium, på krybende græsdækkede egegrene.

Ege-kartoffelgalhveps? (Kan det være andet? Gallen er 5 - 6 cm bred. Voksede lige over jordhøjde (skjult i græs) på stammen )
Foto: ved Muldbjerg, Vestjylland
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Linda Kjær-Thomsen
#1 Kommentar postet d. 20-12-19 kl. 21:21. Emne: Ege-kartoffelgalhveps?
Et sært sted for en kartoffelgalle. De burde også være skrumpet ind på denne årstid.

Måske en gennemskæring er en god idé.

Besvar | Kommentér

Peder Brøgger
#2 Kommentar postet d. 21-12-19 kl. 20:18. Emne: Ege-kartoffelgalhveps?
Jeg nænnede ikke at skære i den friske galle. Hvis det er en anden (sjælden?) art, skal den genudsættes.

I stedet fandt jeg de 2 galler, som jeg hjemtog i 2002 og lod klække. De er også ca 5 cm brede og 3½ cm høje. Først i centrum. Der er 25 synlige larvekamre til venstre. Kamrene er træagtigt hårde, yderdelen er svampeagtig porøs.

Ege-kartoffelgalhveps? (Jeg nænnede ikke at skære i den friske galle. Hvis det er en anden (sjælden?) art, skal den genudsæt)
Peder Brøgger har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Peder Brøgger
#3 Kommentar postet d. 21-12-19 kl. 20:24. Emne: Ege-kartoffelgalhveps?
Ydersiden. Det meste af den sprøde mørke skorpe er smuldret væk i tidens løb. Til højre er der en del flyvehuller. Galhvepsene må have samarbejdet om fælles flyvehuller. Jeg kan ikke huske antallet af klækkede hvepse, men det var over 100.

Ege-kartoffelgalhveps? (Ydersiden. Det meste af den sprøde mørke skorpe er smuldret væk i tidens løb. Til højre er der en de)
Foto: galler fra 2002
Besvar | Kommentér

Simon Haarder

Svaraktivitet:

(1222)
#4 Svar postet d. 02-01-20 kl. 21:53. Emne: Ege-kartoffelgalhveps?
Jeg synes fint det ligner Biorhiza pallida.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Peder Brøgger
#5 Kommentar postet d. 03-01-20 kl. 22:06. Emne: Ege-kartoffelgalhveps?
Tak for svaret, Simon.

Jeg vover at indberette den, med note om galle siddende på "tyk" stamme. Ifl bøgerne lægges æg i en stor knop/endeknop på kviste.

Vh Peder

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator