Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
5. august 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Morten Kofoed-Hansen
Rundfinnet radeløv, men hvilken? (Læst 218 gange) Postet d. 25-12-19 kl. 15:34
Anne Messmann og jeg fandt idag denne radeløv i Kalk/But-afdeligen på murværk i Holte. Bladene er skævt fæstnet så enten quadrivalens eller inexpectans, men er der nogen der kan afgøre hvilken?

med venlig hilsen

Morten

Rundfinnet radeløv, men hvilken? (Anne Messmann og jeg fandt idag denne radeløv i Kalk/But-afdeligen på murværk i Holte. Bladene er sk)
Morten Kofoed-Hansen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (719 x 600)
Besvar | Kommentér

Morten Kofoed-Hansen
#1 Kommentar postet d. 25-12-19 kl. 15:34. Emne: Rundfinnet radeløv, men hvilken?
Billede 2

Rundfinnet radeløv, men hvilken? (Billede 2)
Morten Kofoed-Hansen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (746 x 600)
Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen

Svaraktivitet:

(1450)
#2 Svar postet d. 25-12-19 kl. 15:45. Emne: Rundfinnet radeløv, men hvilken?
Ja den er svær! Det angives, som jeg husker det, at hos underarten Kalk-Radeløv er bladene lidt mere ovale og har en tendens til ikke at sidde helt modsat, men lidt forskudt. Det er ikke tydeligt ud fra billedet. Jeg har haft samme problemer med planter fra FRederik VIIs Grotte i Skodsport, se vedhæftede foto. De kan meget vel være dem, der er ophav til planten ved Holte Station, afstanden er ikke så stor.

Rundfinnet radeløv, men hvilken? (Ja den er svær! Det angives, som jeg husker det, at hos underarten Kalk-Radeløv er bladene lidt mere)
Poul Evald Hansen har vedhæftet dette billede
[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Morten Kofoed-Hansen
#3 Kommentar postet d. 25-12-19 kl. 15:48. Emne: Rundfinnet radeløv, men hvilken?
Tak Poul Evald. Vi var på udkig efter Murrude på lokaliteten (efter din anvisning?). Jeg synes ikke Holte planten er så regelmæssig som jeg kender Kalk-radeløv, men kun en enkelt plante, så lidt svært at vurdere.

mvh Morten

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(7277)
#4 Svar postet d. 25-12-19 kl. 17:20. Emne: Rundfinnet radeløv, men hvilken?
Ifølge Flora Nordica mener jeg, at det er Kalk-R. Småbladene (pinnae) sidder tæt og modsat og fastheftet i et hjørne. Sporehushobene (sori) også ret tætsiddende. Hos ssp. trichomanes sidder pinnae mere åbent og alternerende og fasthefter nnærmere midten. Sori med større afstand. Og så er der selvfølgelig substratet, kalk. Ssp. inexpectans er hjemmehørende i Mellemeuropa (hvilket selvfølgelig ikke betyder, at den ikke kan findes her).

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Morten Kofoed-Hansen
#5 Kommentar postet d. 25-12-19 kl. 19:03. Emne: Rundfinnet radeløv, men hvilken?
Tak Ole. Hvis man kigger på bladene yderst på grenene øverst t.h. på øverste billede er de forskudt/ikke modsat-stillede. Derfor kom jeg i tvivl. Måske det er sikret at melde den som Rundfinnet radeløv coll.

Og Poul Evald - jeg tolker det således at Holte-Murruden skulle have været Rundfinnet radeløv?

mvh Morten

Besvar | Kommentér

Morten Kofoed-Hansen
#6 Kommentar postet d. 25-12-19 kl. 19:07. Emne: Rundfinnet radeløv, men hvilken?
ISÆR fordi de sporehobe du ser er på Pouls billede, som jeg tænker er fra Skodsborg. Kun billede 1+2 er fra Holte.

mvh Morten

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(7277)
#7 Svar postet d. 25-12-19 kl. 19:07. Emne: Rundfinnet radeløv, men hvilken?
Ja, det er da helt sikrest. Men der er en variation langs længden, hvor "bladene" kan sidde lidt forskudt.

Ole

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator