Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
27. januar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Peter Jensen
Juvenil Musvåge fra Jægersborg Dyrehave (Læst 327 gange) Postet d. 26-12-19 kl. 10:00
Jeg kan ikke med sikkerhed bestemme denne rovfugl fra Dyrehaven i går. Jeg synes, ansigtsmasken tegner en Falk, men proportionerne siger Våge. Størrelsen var svær at afgøre i toppen af et træ et stykke væk.

På forhånd tak for svar og glædelig bagjul.

mvh

Peter

Juvenil Musvåge fra Jægersborg Dyrehave (Jeg kan ikke med sikkerhed bestemme denne rovfugl fra Dyrehaven i går. Jeg synes, ansigtsmasken tegn)
Peter Jensen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Peter Jensen
#1 Kommentar postet d. 26-12-19 kl. 10:02. Emne: Juvenil Musvåge fra Jægersborg Dyrehave
Der var da et billede mere, og Musvåge kan det ikke være med alle de striber ?

Juvenil Musvåge fra Jægersborg Dyrehave (Der var da et billede mere, og Musvåge kan det ikke være med alle de striber ?

)
Peter Jensen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Peter Jensen
#2 Kommentar postet d. 26-12-19 kl. 10:46. Emne: Juvenil Musvåge fra Jægersborg Dyrehave
Men det kunne jo være en adult Duehøg han. Blot mærkeligt, at den sidder midt i Dyrehaven, hvor der er mange mennesker relativt tæt på.

Besvar | Kommentér

Stig Linander

Svaraktivitet:

(33)
#3 Svar postet d. 26-12-19 kl. 10:48. Emne: Juvenil Musvåge fra Jægersborg Dyrehave
Det er en Duehøg.

M.v.h.

Stig.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6193)
#4 Svar postet d. 26-12-19 kl. 11:19. Emne: Juvenil Musvåge fra Jægersborg Dyrehave
Helt klart en adult Duehøg (han).

Og rigtigt at adfærden er helt anderledes for de (desværre alt for få) lokale Duehøgepopulationer, som ikke er blevet forfulgt igennem mange generationer.

Netop i Jægersborg Dyrehave har arten kunnet leve i fred i langt mere end hundrede år, og da der samtidig færdes enormt mange mennesker til fods, ridende og cyklende på alle tider af året, er høgene ganske gradvist blevet vænnet til at mennesker er harmløse, og deres arvemasse er skruet tilbage til at afspejle artens oprindelige adfærd, som den var for mange hundrede år siden inden brugen af skydevåben blev altdominerende i Europa.

Hvis man rejser til områder i feks Afrika, hvor rovfugle aldrig er blevet beskudt, vil man kunne komme ind på få meters afstand af selv store ørnearter, der jo desværre i vores ´civiliserede´ egne har en flugtafstand på flere hundrede meter

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Peter Jensen
#5 Kommentar postet d. 26-12-19 kl. 16:27. Emne: Juvenil Musvåge fra Jægersborg Dyrehave
Hej Stig og Peter,

mange tak for de sikre svar. Jeg var jo derhenne, men lokaliteten var ikke rigtig for en Duehøg.

Mvh

Peter

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator