Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. januar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Insekter og entomologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Anna Eliasen

Ny på F&N
Hvilket insekt er det der lever på mit værelse? (Læst 196 gange) Postet d. 30-12-19 kl. 01:22
Jeg har lige opdaget at der er en del af de her små insekter der kravler rundt på mit gulv inde på mit værelse... Nogle der kan fortælle mig hvad det er for et? Det er et meget meget småt insekt, som kun lige kan skimmes, hvilket også er derfor jeg ikke har bemærket det før... På billedet er der zoomet så meget ind som muligt, hvilket også gør at man kan se støvet så tydeligt.

Hvilket insekt er det der lever på mit værelse? (Jeg har lige opdaget at der er en del af de her små insekter der kravler rundt på mit gulv inde på m)
Foto: Insekten
Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel

Svaraktivitet:

(601)
#1 Svar postet d. 30-12-19 kl. 02:07. Emne: Hvilket insekt er det der lever på mit værelse?
Hej Anna,

Det er en art af såkaldte boglus, der hedder Dorypteryx domestica - se linket HER. Når de er til stede på dit værelse, kunne det godt tyde på, at der er et fugtproblem i hjemmet. Det er nemlig fugten, der gør det muligt for dyrene at trives. De forvolder ingen direkte skade på mennesker, men de kan godt have nogle lidt kedelige spisevaner - de kan spise af bøger, hvis disse er fugtramte, eller ødelægge eksemplarer i insektsamlinger, hvis du skulle have sådan een. Det kan nok anbefales at forsøge at komme fugten til livs med udluftning, varme o.lign., så burde dyrene forsvinde af sig selv.

Vh Elisabeth

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Anna Eliasen

Ny på F&N
#2 Kommentar postet d. 30-12-19 kl. 03:12. Emne: Hvilket insekt er det der lever på mit værelse?
Hej Elisabeth

Tusind tak for svaret og rådene til at komme af med boglusene. Stor hjælp!

Besvar | Kommentér

Martin Bjerg
#3 Kommentar postet d. 30-12-19 kl. 12:56. Emne: Hvilket insekt er det der lever på mit værelse?
Har også de kræ. De er vist ikke særlig fugtkrævende. Mit hus holder virkelig lav luftfugtighed. De virker nærmest som om de elsker, når gulvvarmen tændes om efteråret og der bliver endnu tørrere. Har nu aldrig oplevet, at de angriber noget, som jeg i hvert fald opdager. Tror nærmere de lever af hår, krummer og indslæb fra haven. De skulle i store mængder kunne give allergiske reaktioner hos meget følsomme.

Besvar | Kommentér

Stig Madsen
#4 Kommentar postet d. 30-12-19 kl. 13:31. Emne: Hvilket insekt er det der lever på mit værelse?
Interresant, Martin Der er ingen tvivl om, at dyrene elsker varme. Især Dorypteryx. Men på hvilken måde konkluderer du, at der ikke kræves fugt for deres tilstedeværelse?

Jeg har også bestande af bark- og boglus, selvom jeg bor i centralopvarmet lejlighed på 2. sal i betonhus, hvor der også "døjes" med lav fugtighed. Men dyrene holder udelukkende til under urtepotter, og jeg kan derfor ikke påstå, at de ikke kræver fugtighed, uanset hvor tørt der ellers er i boligen. Tværtimod er det en direkte observation, at der kræves fugtigt miljø for deres eksistens.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator