Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
22. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Kjeld Brem
Hvilken grøn urt i vejkanten til ældre haver? (Læst 234 gange) Postet d. 03-01-20 kl. 18:59
Set i dag, flere steder i midten af Grenå, i ældre villakvarterer. Står ofte i skel mellem fortovskanten og havejord. En noget liggende, dvask plante med et væld af skud ud fra et fælles punkt. Mange blade aflange, men også nogle i denne her Spar-form. Bladet her er nok ca 17-18 cm langt.

Jeg så den også stå flere steder inde i haver, ofte i et bed kun med jord

Spørger, fordi jeg fandt et overvintrende uglelarve i går, på undersiden af bladet og vil derfor gerne have et navn på planten.

Bladet er meget "kruset" - og svagt som Hassel/Crap-papir at røre ved.

Venlig hilsen Kjeld

Hvilken grøn urt i vejkanten til ældre haver? (Set i dag, flere steder i midten af Grenå, i ældre villakvarterer. Står ofte i skel mellem fortovska)
Kjeld Brem har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (731 x 600)
Besvar | Kommentér

Henry Nielsen

Svaraktivitet:

(260)
#1 Svar postet d. 03-01-20 kl. 19:09. Emne: Hvilken grøn urt i vejkanten til ældre haver?
Kan sagtens være denneher: - se linket HER

Din beskrivelse af voksestederne er lige i øjet for den art. Men når planten ligger ned, er det nok ikke med vilje. Den er bare væltet. Det er jo ikke altid, den har pinde at støtte sig til som på Bodil Tofts billede.

hilsen fra Henry

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Bent Vestergård Petersen

Svaraktivitet:

(499)
#2 Svar postet d. 03-01-20 kl. 19:09. Emne: Hvilken grøn urt i vejkanten til ældre haver?
Hej Kjeld

Et par arter dukkede op i hukommelsen.

Måske Judaspenge - se her :

- se linket HER

Jeg havde også Kærminde og Kærmindesøster som forslag - men nervationen ligner ikke helt.

Du kan jo tage forbi senere på foråret og se på blomsterne

mvh

Bent

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem
#3 Kommentar postet d. 03-01-20 kl. 20:04. Emne: Hvilken grøn urt i vejkanten til ældre haver?
Jeg lytter naturligvis til de herrer - men undrer mig, da dette blad næsten er uregerligt og furet som et Rødbedeblad

Besvar | Kommentér

Peder Brøgger
#4 Kommentar postet d. 03-01-20 kl. 21:05. Emne: Hvilken grøn urt i vejkanten til ældre haver?
Enig med Bent og Henry.Jeg var lige ude i haven og plukkede en af vore Judaspenge, som pt har 5 bladpar. De hjerteformede blade har samme nervation som dit blad, ru og tæt hårede. Længde op til 9 cm. Der er nok bedre jordbund i Grenå. Vi har sandjord.

Vh Peder

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(6838)
#5 Svar postet d. 03-01-20 kl. 21:29. Emne: Hvilken grøn urt i vejkanten til ældre haver?
Jeg tilslutter mig også Judaspenge, selvom jeg i starten syntes, at bladene var rigeligt buklede. Men bladindskæringen, nervationen og takningen passer helt godt.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Hanne Bertelsen
#6 Kommentar postet d. 03-01-20 kl. 22:26. Emne: Hvilken grøn urt i vejkanten til ældre haver?
Min første tanke var Løgkarse, og Aurora eller Løgkarsehalvmøl.

Men ved nærmere eftertanke Løgkarsen

kender du selvfølgelig.

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem
#7 Kommentar postet d. 04-01-20 kl. 09:18. Emne: Hvilken grøn urt i vejkanten til ældre haver?
Jeg kan godt se, at Løgkarseblade minder noget om, men bladene er væsentligt mere spinkle.

Dette her er ret fyldig og kraftig i strukturen

Jeg ser, at alle er enige om Judaspenge, så jeg noterer dette

Tusind tak for hjælpen til alle

Venlige hilsener fra Kjeld

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator