Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
27. januar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Tine Andersen
Er det duehøg- eller spurvehøg? (Læst 806 gange) Postet d. 04-01-20 kl. 22:31
Den anden dag kom jeg kørende mod vest ved Gyldensteens Strand. i modlyset kunne jeg se en af "de sorte fugle"- her nok råge- men måske krage. Lavede et stunt med at genere en rovfugl, den (rovfuglen) landede så på en pæl- og den var tydeligt lysegrå med striber- og gule ben. Men noget mere hvid i ansigtet ifht min fuglebog!

Nu syntes jeg, den var meget hvid i hovedet- så en ung- hvad?

Større end en råge- men ikke meget større. Mere nummeret større- så en høg. Den var gråstrivet/ ryggen var grå- så ikke en spurvehøgehun.

Så en ung han?

Da jeg kørte på knallert,ingen fotos!

Besvar | Kommentér

Eva Hansen

Svaraktivitet:

(853)
#1 Svar postet d. 05-01-20 kl. 12:02. Emne: Er det duehøg- eller spurvehøg?
Jeg vil sætte 99% på, at det var en musvåge.

Adfærden med at den blev mobbet af kragefugl, og at den sætter sig på en pæl passer rigtig godt på musvåge.

Duehøg er noget større end du beskriver, og det ville være ret atypisk om det var sådan en.

Besvar | Kommentér

Søren G. Nielsen

Svaraktivitet:

(422)
#2 Svar postet d. 05-01-20 kl. 13:01. Emne: Er det duehøg- eller spurvehøg?
Til info så jeg en meget lys Musvåge i området forleden. Tænkte først Fjeldvåge, men Musvåge var det. Så en tilsvarende (måske/nok samme) ved Jersore senere samme dag. Det kan muligvis være den fugl, du har set, men men: ren spekulation.

Vh Søren

Besvar | Kommentér

Henrik Bjørslev

Svaraktivitet:

(3308)
#3 Svar postet d. 05-01-20 kl. 20:03. Emne: Er det duehøg- eller spurvehøg?
Pælen og det meget lyse hoved får også mig til at sige Musvåge.

Hilsen Henrik.

Besvar | Kommentér

Tine Andersen
#4 Kommentar postet d. 07-01-20 kl. 23:18. Emne: Er det duehøg- eller spurvehøg?
Så må det dælme have været en meget lille muteret musvåge: Den var grå og hvid- stribet i bølger/ grå ryg- ret lange lysegule ben.

Nu ved jeg nok, at der er præcedens for at dømme alle "ubestemte rovfugle" til at være en musvåge, men det var en høg- og stribet i gråt/hvidt- den landede udmattet på et metalstativ- dvs pind.

Jeg ser masser af musvåger pt- men de er større, og ikke bølgestribede i grå/hvid med lange gule ben. Og det var altså IKKE en fiskeørn!- den var lige nummeret større end den krage/råge, der jagtede den, men ikke nær så stor som en musvåge.

Der er også en tårnfalk nær mig, der sidder i et træ: Smuk

varm orangebrun ryg- og skifergrå hale. Er det også en musvåge?

Kan I ikke bare sige, at I ikke ved, om, det er spurvehøgens Han/duehøgens hun?

Jeg kørte kun et par metre fra den, da den landede og så udmattet ud.

Jeg ved også hvordan fjeldvågen/låddenbenet musvåge ser ud, men dem har vi ikke rigtigt i år.

Besvar | Kommentér

Jan Lindgaard Rasmussen

Svaraktivitet:

(996)
#5 Svar postet d. 07-01-20 kl. 23:40. Emne: Er det duehøg- eller spurvehøg?
Du har ret i, at din beskrivelse næppe lader sig bestemme endeligt; din beskrivelse af ansigtet som hvidt burde dog udelukke spurvehøg/duehøg. Havde det været en af dem var det nok begges iøjnefaldende øjenbrynstribe samt lysende øjne du havde bemærket. For mig er der intet der udelukker musvåge i din beskrivelse. kig i øvrigt hellere billeder af kandidaterne på nettet, frem for i en fuglebog; så får du langt mere varierede dragter med. Vh Jan.

Besvar | Kommentér

Eva Hansen
#6 Kommentar postet d. 08-01-20 kl. 00:24. Emne: Er det duehøg- eller spurvehøg?
Duehøg kan 100% udelukkes ud fra din beskrivelse af størrelsen på fuglen, idet en sådan er på musvågestørrelse, eller endda større.

Spurvehøg er ikke større end krage/råge, men en smule mindre.

Fiskeørn er ikke i landet om vinteren, det er en trækfugl.

Andre rovfugle med striber? Ja, vandrefalk, men den har ikke hvidt hoved.

Hvepsevåge kan have striber, men ikke hvidt hoved og er også på vinterferie sydpå.

Jeg tror det er umuligt at fastslå hvad det var for en fugl du så.

Besvar | Kommentér

Steen V Knudsen

Svaraktivitet:

(18)
#7 Svar postet d. 08-01-20 kl. 08:29. Emne: Er det duehøg- eller spurvehøg?
Hvorfor er det jeg tænker på høgeugle?

Besvar | Kommentér

Eva Hansen
#8 Kommentar postet d. 08-01-20 kl. 11:47. Emne: Er det duehøg- eller spurvehøg?
Høgeugle?

For det første er det jo en særdeles sjælden gæst i DK og for det andet må man da formode, at Tine kan se hvis det er en ugle der befinder sig et par meter fra.

Besvar | Kommentér

Steen V Knudsen

Svaraktivitet:

(18)
#9 Svar postet d. 09-01-20 kl. 10:38. Emne: Er det duehøg- eller spurvehøg?
Tænker lidt at din smartass bemærkning, nok kræver et modsvar.

Den anden dag kom jeg kørende mod vest ved Gyldensteens Strand. i modlyset kunne jeg se en af "de sorte fugle"- her nok råge- men måske krage. Lavede et stunt med at genere en rovfugl, den (rovfuglen) landede så på en pæl- og den var tydeligt lysegrå med striber- og gule ben. Men noget mere hvid i ansigtet ifht min fuglebog!

Nu syntes jeg, den var meget hvid i hovedet- så en ung- hvad?

Kørende i modlys.

Kørende i sig selv, giver en ultra kort observations tid.

Modlys gør ikke noget godt for ens syn.

Er man i tvivl om hvor vidt man kigger på en spurve eller duehøg, så kan man vel også være i tvivl om man eventuelt har set en sjælden gæst, nemlig høgeugle.

Har du flere smartass bemærkninger?

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator