Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 4 - Gå til side 1 2 3 4

Næste side | >>

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Morten Kofoed-Hansen
Nogle bud på dette eksotiske nåletræ? (Læst 789 gange) Postet d. 05-01-20 kl. 21:23
Denne nyopvækst fik mig kort øjeblik til at tænke at lærken var tidligt på den i år. Den står i skellet mellem have og skov ved Skodsborg st., nok 30 cm høj, formodentlig selvsået.

Nålene er 15-30 mm lange, ret bløde, med en voksagtig belægning ligesom det øverste af "stammen". Ved basis var der begyndede rødbrun bark. Den lugtede krydret, lidt citrus med estragon-agtigt.

Gode forslag modtages med kyshånd.

med venlig hilsen

Morten

Nogle bud på dette eksotiske nåletræ? (Denne nyopvækst fik mig kort øjeblik til at tænke at lærken var tidligt på den i år. Den står i skel)
Morten Kofoed-Hansen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Morten Kofoed-Hansen
#1 Kommentar postet d. 05-01-20 kl. 21:23. Emne: Nogle bud på dette eksotiske nåletræ?
billede 2

Nogle bud på dette eksotiske nåletræ? (billede 2)
Klik på billedet for original størrelse (655 x 600)
Besvar | Kommentér

Morten Kofoed-Hansen
#2 Kommentar postet d. 05-01-20 kl. 21:24. Emne: Nogle bud på dette eksotiske nåletræ?
HOV, bemærker da lige at nålene er tandede i inderste halvdel...(på sidst oploadede foto)

Nogle bud på dette eksotiske nåletræ? (HOV, bemærker da lige at nålene er tandede i inderste halvdel...(på sidst oploadede foto))
Klik på billedet for original størrelse (756 x 600)
Besvar | Kommentér

Eva Scheel

Svaraktivitet:

(1048)
#3 Svar postet d. 05-01-20 kl. 21:51. Emne: Nogle bud på dette eksotiske nåletræ?
jeg overvejer om det er douglasgran - den synes jeg dufter lidt sydlandsk

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Peder Brøgger
#4 Kommentar postet d. 05-01-20 kl. 22:07. Emne: Nogle bud på dette eksotiske nåletræ?
Douglasgran er et godt bud. Den har en aromatisk velduft, som jeg har svært ved at beskrive.

Hvis du kigger på den igen, Morten, skal du kigge på endeknopperne. De skal være brune, aflange og spidse; omtrent som bøgeknopper.

Vh Peder

Besvar | Kommentér

Morten Kofoed-Hansen
#5 Kommentar postet d. 06-01-20 kl. 08:57. Emne: Nogle bud på dette eksotiske nåletræ?
Tak, Eva og Peder. Jeg bemærkede desværre ikke knopper.

Jeg tror aldrig jeg har set nyopvækst af Douglasgran, men det ligner utroligt godt de få billeder jeg kan google mig frem til f.eks. - se linket HER

med venlig hilsen

Morten

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(6832)
#6 Svar postet d. 06-01-20 kl. 09:19. Emne: Nogle bud på dette eksotiske nåletræ?
Nålene sidder på kvistene ligesom nålene hos Ædelgran (Abies) gør, men efterlader et ovalt aftryk, ikke cirkulært, hvis de trækkes af.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#7 Kommentar postet d. 06-01-20 kl. 11:18. Emne: Nogle bud på dette eksotiske nåletræ?
Hvorfor er det ikke bare en lille, kraftig busk af noget Lærk, som ikke har fået kortskud endnu?

Jeg er sjældent sikker på noget og har ikke lige adgang til sammenligningsmateriale.

indspark fra Henry

Besvar | Kommentér

Morten Kofoed-Hansen
#8 Kommentar postet d. 06-01-20 kl. 19:45. Emne: Nogle bud på dette eksotiske nåletræ?
En stedsegrøn Larix? Findes den slags? Nålene var nok også lige i den mere stikkende ende ift. de Larix-arter jeg kender (hvilket er to)

mvh Morten

Besvar | Kommentér

Eva Scheel

Svaraktivitet:

(1048)
#9 Svar postet d. 06-01-20 kl. 19:47. Emne: Nogle bud på dette eksotiske nåletræ?
Jeg vil mene en lille lærk med nåle på dette tidspunkt af året vil have brune nåle, hvis de stadig sidder på

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Side 1 af 4 - Gå til side 1 2 3 4

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator