Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
27. januar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Lisa Snor Sørensen

Ny på F&N
Stor flagspætte (Læst 559 gange) Postet d. 06-01-20 kl. 05:48
Hej.

Genbruger den store flagspætte egentlig dens rede?

Med venlig hilsen

Lisa.

Besvar | Kommentér

Einar Flensted-Jensen

Svaraktivitet:

(817)
#1 Svar postet d. 06-01-20 kl. 07:41. Emne: Stor flagspætte
Ja, det har jeg set flere gange.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Lisa Snor Sørensen

Ny på F&N
#2 Kommentar postet d. 06-01-20 kl. 08:38. Emne: Stor flagspætte
Mange tak for dit svar, Einar!

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6193)
#3 Svar postet d. 06-01-20 kl. 21:11. Emne: Stor flagspætte
Hej Lisa,

Det er muligt at Einar "har set det flere gange", men efter min bedste viden og erfaring, er det decideret sjældent at Stor Flagspætte benytter et redehul mere end een gang.

At det KAN ske er dog uomtvisteligt, og det bekræftes af nedenstående link fra British Birds, der beskriver fænomenet som ´sjældent´, men kan Einar virkelig i sit formodentligt under 80 årige liv virkelig have set så sjælden en hændelse flere gange, eller kan han have overset at en Stor Flagspætte snildt kan udhugge et nyt redehul blot få decimeter fra det sidst brugte?

Jeg håber at han har taget fejl, for det at spætten udhugger et nyt hul hvert år, giver jo en lang række hulrugende arter (fra Stære til mejser) chancen for at yngle i vores ofte hårdt drevne skovbrugsskove

- se linket HER

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Einar Flensted-Jensen

Svaraktivitet:

(817)
#4 Svar postet d. 07-01-20 kl. 09:10. Emne: Stor flagspætte
Peter, du har helt ret i at Stor Flagspættes evne til at udhugge redehuller har betydning for mange hulrugende fugle. Især i nåletræplantagerne er arten vigtig.

I mange år har jeg haft et stort antal redekasser for Vendehals i klitplantagerne. I den forbindelse er jeg blevet opmærksom på, at også en del Vendehals yngler i spættehuller. Det er ifm. denne mere systematiske eftersøgning, at jeg har fundet Stor Flagspætte ynglende i gamle huller. Sidste år ynglede en flagspætte i et hul der året før blev benyttet af Vendehals. Vendehalsen benyttede så en redekasse.

Besvar | Kommentér

Anders Nielsen

Svaraktivitet:

(15)
#5 Svar postet d. 07-01-20 kl. 21:40. Emne: Stor flagspætte
I følge Birds of Western Palearctic genbruger stor flagspætte gerne sin rede flere år i træk. Dette er bygget på en originalkilde af Dieter Blume, der er en meget anerkendt "spættemand", så jeg ser ikke grund til at tvivle på rigtigheden heraf.

Fra sortspætter kender jeg selv, at gamle huller meget ofte genbruges, og at der udhakkes nye reder lige ved siden af den gamle rede i samme træ - ofte fører dette også til at det samme redehul kan have flere indgange (jeg tror det højeste antal, jeg har hørt om er 5 indgange til samme hul). Hos sortspætter afhænger genbrugen øjensynligt ofte af træart, om hullet er udsat for vandindtrængning og øjensynligt også af om det er samme par der yngler i territoriet igen (sidstnævnte tror jeg aldrig er blevet testet formelt).

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6193)
#6 Svar postet d. 14-01-20 kl. 21:40. Emne: Stor flagspætte
Kære Anders,

The Birds of the Western Palearctis er et notorisk makværk, så jeg tror på at den hævder at Stor Flagspætte "gerne" genbruger sit redehul (men vil dog godt læse det direkte citat).

Det er og bliver imidlertid ligeså forkert, som mange andre himmelråbende postulater i sidste århundredes dårligste "fugleværk".

Hvis bogen var udkommet idag, var den formodentlig blevet sablet ned af anmelderne, for nu har vi jo det fremragende storværk, som dækker alle verdens fuglearter, Handbook of the Birds of the World som reference, og i denne, efter min - og vel de fleste andre fugletossers - mening bedste fuglebog overhovedet, står der følgende om Stor Flagspættes redeudhugning:

" Usually a new hole excavated annually......rarely old hole reused"

Altså nøjagtig, som mine tre andre kilder angav, da jeg søgte bekræftelse for det jeg hele mit liv har oplevet ved iagttagelser af arten i yngletiden.

I 1987 døde Stanley Cramp (hovedredaktør på ´The Birds of the Western Palearctic´), og det er derefter kommet frem at hans koleriske og dikatatoriske personlighed faktisk skadede kvaliteten af værket, måske også fordi Cramp ikke selv var så stor en ornitologisk autoritet, som han selv mente

Jeg er ornitologisk konservator, og fik lige da jeg startede i firserne tilsendt et saltet skind af Kongeederfugl adult han.

Jeg slog op i BWP for at læse hvad irisfarven var.

Der stod den var ORANGE (den er naturligvis brunsort), og ved nærmere gennemgang af andre fugles øjenfarve fandt jeg lignende, lårklaskende latterlige postulater, så du kan nok forstå, at jeg ikke tillægger det med flagspættens dovenskab særlig sandhedsværdi.

Stor Flagspætte er nemlig næsten ligeså flittig som Tretået Spætte, der altid udhugger et nyt hul hvert år (kilde: Handbook of the Birds of the World)

Besvar | Kommentér

Anders Nielsen

Svaraktivitet:

(15)
#7 Svar postet d. 15-01-20 kl. 10:40. Emne: Stor flagspætte
Generelt skal man altid være påpasselig med sekundære kilder, som ganske rigtigt påpeges af Peter. Som jeg skrev i mit indlæg, var min vurdering af oplysningen fra BWP var troværdig idet den var bygget på oplysninger fra Dieter Blume, men desværre er det en ældre kilde som ikke umiddelbart er frit tilgængelig online.

Jf. dette finske studium - se linket HER genbruger tretået spætte redehuller i ca. 25 % af tilfældene. De sammenligner selv dette resultat med bl.a. stor flagspætte, hvor de i overgangen mellem s. 183 og 184 refererer to studier, hvor stor flagspætte genbruger redehuller i 20-25 % af tilfældene. De studier af stor flagspætte, der refereres, er desværre ikke umiddelbart frit tilgængelige online.

Så kan vi diskutere om 20-25 % genbrug er ofte, men det er da i hvert fald ikke en sjældenhed som det fremlægges i et tidligere indlæg.

Mvh. Anders

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6193)
#8 Svar postet d. 15-01-20 kl. 17:38. Emne: Stor flagspætte
Helt acceptabelt for mig at "sjældent" om genbrug af redehuller, rettes til "af og til" eller "en mindre del...." hvis den omtalte, men ikke tilgængelige finske undersøgelse ellers har været korrekt udført.

"Gerne" som det hedder i BWP, er dog stadig upræcist, grænsende til misvisende, men stor tak til Anders for at finde en konkret undersøgelse af sagen, omend den drejer sig om Tretået Spætte, en art som ikke er nært beslægtet med Stor Flagspætte, da den tilhører en anden slægt.

Har forståeligt nok aldrig ejet BWP, men hvis nogle stadig har den, vil jeg være glad for at høre hvad der står om irisfarven på adult han af Lille Skallesluger. På forhånd tak.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator