Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Sommerfugle og lepidopterologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Rasmus Keis Neerbek
Larve fra salat (Læst 327 gange) Postet d. 06-01-20 kl. 20:24
Hej

Denne larve blev fundet i noget icebergsalat fra Spanien. Nogen der ved hvad den evt bliver til, hvis jeg forsøger at klække den?

Håber kategorien er ok, selv om det er import.

mvh, Rasmus

Larve fra salat (Hej

Denne larve blev fundet i noget icebergsalat fra Spanien. Nogen der ved hvad den evt bliver t)
Rasmus Keis Neerbek har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (697 x 600)
Besvar | Kommentér

Rasmus Keis Neerbek
#1 Kommentar postet d. 06-01-20 kl. 20:25. Emne: Larve fra salat
Et mere

Larve fra salat (Et mere)
Rasmus Keis Neerbek har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (704 x 600)
Besvar | Kommentér

Klaus Hermansen

Svaraktivitet:

(9008)
#2 Svar postet d. 06-01-20 kl. 21:35. Emne: Larve fra salat
I mine øjne er det Helicoverpa armigera, som netop ofte findes i salat fra Sydeuropa. - se linket HER

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Rasmus Keis Neerbek
#3 Kommentar postet d. 06-01-20 kl. 21:42. Emne: Larve fra salat
Tak for det, Klaus.

Så er det sjovt nok præcis samme art jeg havde for et år siden, hvor jeg også lykkedes med at fodre og klække en armigera fra noget salat.

Mvh, Rasmus

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem

Svaraktivitet:

(8364)
#4 Svar postet d. 06-01-20 kl. 22:19. Emne: Larve fra salat
Jeg synes, du skal klække den - som sidste år.

Der er bestemt ting, der taler for armigera, men der er nu også nogle, der trækker lidt væk (det kan skyldes dens alder eller billedkvaliteten). F.eks synes jeg ikke armigera har så markante sorte trekantformer på bageste kropsled, men igen ... ?

Hilsen Kjeld

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem

Svaraktivitet:

(8364)
#5 Svar postet d. 06-01-20 kl. 22:20. Emne: Larve fra salat
Og så må der være forskellig leverance af salater, her i landet, for jeg oplevet ofte, at dem på Sjælland får en "sidegevinst" med.

Jeg køber jævnligt økologisk salat, men har stort set aldrig haft nogle dyr med i tilgift (endnu da)

Besvar | Kommentér

Rasmus Keis Neerbek
#6 Kommentar postet d. 07-01-20 kl. 06:41. Emne: Larve fra salat
Jeg prøver at klække den. Så må vi se hvordan det går, men sidst var det jo ret nemt.

mvh, Rasmus

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem

Svaraktivitet:

(8364)
#7 Svar postet d. 07-01-20 kl. 08:37. Emne: Larve fra salat
Få taget nogle supergode naturfotos af den - dvs med naturbaggrund og på en fornuftig foderplante og følg processen på den med, inkl nogle mål på den, når den skifter udseende.

Evt nogle småbemærkninger om observationer. Hvad den gør af særlige ting osv - hvilken mad den godt/ikke godt kan lide. Det vil være god viden til andre, siden hen - og jeg kan sagtens bruge Supergode fotos af larven, hvis ... (til larvebog. Det er faktisk så som så med gode billeder af den art)

Besvar | Kommentér

Rasmus Keis Neerbek
#8 Kommentar postet d. 07-01-20 kl. 09:29. Emne: Larve fra salat
Som jeg husker det fra sidst, så var det især mælkebøtter, der blev nedsvælget i stor stil.

Jeg finder ud af noget.

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem

Svaraktivitet:

(8364)
#9 Svar postet d. 07-01-20 kl. 20:50. Emne: Larve fra salat
Den skulle efter sigende også kunne spise Ristet kylling.

Du kan jo afprøve det, hvis der bliver en rest til overs

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator