Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Torben Juul-Hansen
Hvilken svamp minder om barberskum? (Læst 139 gange) Postet d. 07-01-20 kl. 13:46
I Ganløse Ore så jeg i weekenden en svamp der på afstand mindede om barberskum. Jeg har ikke tidligere set denne svamp. Er der nogen i dette forum der kan identificere den?

Hvilken svamp minder om barberskum? (I Ganløse Ore så jeg i weekenden en svamp der på afstand mindede om barberskum. Jeg har ikke tidlige)
Torben Juul-Hansen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 490)
Besvar | Kommentér

Magnus Lauritsen

Svaraktivitet:

(1)
#1 Svar postet d. 07-01-20 kl. 13:52. Emne: Hvilken svamp minder om barberskum?
Hej Torben.

Det er det såkaldte "nisseskæg" der er forårsaget af svampen smuk bævrehinde (Exidiopsis effusa).

Mvh. Magnus.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jens Lund Hansen
#2 Kommentar postet d. 07-01-20 kl. 15:28. Emne: Hvilken svamp minder om barberskum?
Nogle svampearter (samt visse planter og insekter) danner sukkerarten trehalose dels i form af oplagret energi og dels som beskyttelse mod frost.

Trehalose og andre lignende stoffer forhindrer at de små vandkrystaller rekrystalliserer til større iskrystaller eller til kompakt is.

Faktorerne bag dannelse af "nisseskæg" er (foruden svampen og et kemisk stof, som forhindrer dannelse af kompakt is - dannet af svampen) en temperatur lige under frysepunktet og høj luftfugtighed.

Underafkølet vand presses her ud af det rådnende træ og fryser til hårlignende is, der består af bittesmå iskrystaller.

Nisseskæg er altså ikke selve svampen, men blot frosset vand.

Mvh. Jens

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator