Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
27. januar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Torbjørn Larsen
Hvilken rovfugl ved Voervadsbro 7 januar? (Læst 417 gange) Postet d. 09-01-20 kl. 10:51
Hej. 7. januar stod jeg og fulgte en tårnfalk. Da jeg vendte mig om gik lidt rundt om det hus hvor jeg var på besøg sad en anden rovfugl på en udgået stamme i have og senere fløj det over i et andet træ, den var cirka samme størrelse som tårnfalken, men havde helt sort hoved i skarp kontrast til lys underside og sort hale.

Jeg fik nogen afsindig dårlige billeder med min mobil (og bandede over at kamera og 400 mm tele lå hjemme, det kender I sikkert).

De første to billeder er blot meget forstørret, mens det sidste har fået lysnet skyggerne (primært på undersiden af fuglen) for at kompensere for den lyse himmel.

Men hvad er det for en? Tak for eventuel hjælp.

Hvilken rovfugl ved Voervadsbro 7 januar? (Hej. 7. januar stod jeg og fulgte en tårnfalk. Da jeg vendte mig om gik lidt rundt om det hus hvor j)
Torbjørn Larsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Torbjørn Larsen
#1 Kommentar postet d. 09-01-20 kl. 10:53. Emne: Hvilken rovfugl ved Voervadsbro 7 januar?
Billede to

Hvilken rovfugl ved Voervadsbro 7 januar? (Billede to)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Larsen
#2 Kommentar postet d. 09-01-20 kl. 10:54. Emne: Hvilken rovfugl ved Voervadsbro 7 januar?
Og billede tre med skygger lysnet på PC

Hvilken rovfugl ved Voervadsbro 7 januar? (Og billede tre med skygger lysnet på PC)
Besvar | Kommentér

Eva Hansen

Svaraktivitet:

(853)
#3 Svar postet d. 09-01-20 kl. 11:05. Emne: Hvilken rovfugl ved Voervadsbro 7 januar?
Uha, den var ikke nem

På det første billede hvor jeg tror man ser fuglen bagfra og med hovedet bøjet ned, ville jeg nok uden tøven sige det var silhuetten af en duehøg, men den lange, smalle hale og de korte vinger, og lange, kraftige ben.

Men...så kommer argumenterne for, at det IKKE var en duehøg:

Størrelse på fuglen, idet duehøg er musvågestor, eller større.

Og dernæst lokaliteten, duehøg udviser ikke den adfærd i en have.

De to nederste billeder fortæller ikke meget, jeg kan ikke engang se om man ser fugle forfra eller bagfra.

Men sikkert er det, at der ikke findes rovfugle med lys underside, helt sort hoved og hale.

Det tætteste jeg kan komme er, at der må være tale om en spurvehøg, de kan fremstå ret mørke og med lys stribet underside, og adfærden tyder også på det

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Larsen
#4 Kommentar postet d. 09-01-20 kl. 11:44. Emne: Hvilken rovfugl ved Voervadsbro 7 januar?
Hej Eva....tak.

På billederne hvor fuglen sidder i træet ser man den lyse underside i kontrast til det sorte hoved. Hoved og hale var begge helt sorte set med det blotte øje, hvilket sendte mig på glat is.

På billedet hvor den sidder på toppen af det døde træ ser man den rigtig nok bagfra, med hovedet bøjet frem og ud af syne.

Der kommer lige et ekstra super dårligt billede (frustrerende at stå med en mobiltelefon og prøve at tage brugbare billeder...)

Hvilken rovfugl ved Voervadsbro 7 januar? (Hej Eva....tak.

På billederne hvor fuglen sidder i træet ser man den lyse underside i kontrast ti)
Besvar | Kommentér

Henrik Bjørslev

Svaraktivitet:

(3308)
#5 Svar postet d. 09-01-20 kl. 13:49. Emne: Hvilken rovfugl ved Voervadsbro 7 januar?
Fuglen har måske ikke været helt sort i hovedet, hvis ikke, er en lys Musvåge med mørkt hoved et bud, på billede 2 og 3 virker proportionerne ret musvågeagtige. Men ellers er billederne svære at bruge til ret meget.

Her en type, der måske kommer lidt i nærheden, de kan godt have endnu lysere underside og samtidigt mørkt hoved:

- se linket HER

Hilsen Henrik.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Larsen
#6 Kommentar postet d. 09-01-20 kl. 16:15. Emne: Hvilken rovfugl ved Voervadsbro 7 januar?
Tak Eva og Henrik.

Jeg har siddet og kigget på billeder af spurvehøg og er ret sikker på det er den.

Størrelsen er meget som jeg så den. Musvågen er meget større, hvilket man jo ikke se på billederne.

VH

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator