Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
27. januar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Tovingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Karsten Thomsen
Phaonia subventa / rufiventris ? han (Læst 107 gange) Postet d. 11-01-20 kl. 15:29
Bommerlund, SV-Fyn 5. maj. Jeg har læst mig til, at hunnerne skelnes på børster på forskinnebenene. Er det også tilfældet hos hanner?

Phaonia subventa / rufiventris ? han (Bommerlund, SV-Fyn 5. maj. Jeg har læst mig til, at hunnerne skelnes på børster på forskinnebenene. )
Karsten Thomsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 533)
Besvar | Kommentér

Karsten Thomsen
#1 Kommentar postet d. 11-01-20 kl. 15:30. Emne: Phaonia subventa / rufiventris ? han
2

Phaonia subventa / rufiventris ? han (2)
Karsten Thomsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 534)
Besvar | Kommentér

Walther Gritsch

Svaraktivitet:

(12580)
#2 Svar postet d. 13-01-20 kl. 15:09. Emne: Phaonia subventa / rufiventris ? han
Ja, det må være subventa. Så vidt jeg kan se, er der to posteriore børster på midterskinnebenet, hvilket er det normale for arten uanset køn.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Bent Haagen Petersen

Svaraktivitet:

(3291)
#3 Svar postet d. 14-01-20 kl. 14:49. Emne: Phaonia subventa / rufiventris ? han
Hej Karsten

Du har begge arter. Fluen på din tråd 12/1 er P. subventa, medens fluen på denne tråd er P. rufiventris.

P. subventa har på brystets overside foran tværfuren midt på 2 par acrostical-børster. Foran tværfuren er der brede sorte striber.

P. rufiventris har kun 1 par af disse acrostical-børster, og dens sorte striber foran tværfuren er tydeligt smallere.

Hvis det kniber med at se på børsterne, kan du på Guldflue- nøglen se dem vist og forklaret.

De nævnte kendetegn benyttes i alle nøgler til adskillelse af de to arter, men der er adskillige andre kendetegn, som man også kan og bør se på. Det gælder børster på skinneben, farver på følehorn, palper, scutellum, bagkrop og vinger.

Jeg kan en af dagene sende dig noget mere om de to arter. Så vil du selv kunne bestemme dem.

Venlig hilsen

Bent

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Karsten Thomsen
#4 Kommentar postet d. 14-01-20 kl. 16:00. Emne: Phaonia subventa / rufiventris ? han
Tak, Bent - jeg vil være meget interesseret i materiale om de to arter. De er jo kønne, og ikke ualmindelige den slags steder, jeg huserer.

Besvar | Kommentér

Karsten Thomsen
#5 Kommentar postet d. 14-01-20 kl. 16:08. Emne: Phaonia subventa / rufiventris ? han
Det var sør´me første registrering på Fyn!

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator