Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
29. januar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Udenlandsk natur -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jørgen Hugo Jensen
Hvilken art græs på Cat Ba-øen i Vietnam er dette? (Læst 152 gange) Postet d. 12-01-20 kl. 20:59
Jeg så denne græs d. 2. januar 2016. Den er ca. 120-150 cm høj og var karakteristisk med de stjernelignede dele i akset.

Hvilken art græs på Cat Ba-øen i Vietnam er dette? (Jeg så denne græs d. 2. januar 2016. Den er ca. 120-150 cm høj og var karakteristisk med de stjernel)
Jørgen Hugo Jensen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Jørgen Hugo Jensen
#1 Kommentar postet d. 12-01-20 kl. 21:00. Emne: Hvilken art græs på Cat Ba-øen i Vietnam er dette?
her er hele græsset

Hvilken art græs på Cat Ba-øen i Vietnam er dette? (her er hele græsset)
Jørgen Hugo Jensen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Jens Lund Hansen

Svaraktivitet:

(23)
#2 Svar postet d. 14-01-20 kl. 10:29. Emne: Hvilken art græs på Cat Ba-øen i Vietnam er dette?
Jeg tænker Thysanolaena latifolia, Broom grass!?

Mvh. Jens

Besvar | Kommentér

Stig Madsen
#3 Kommentar postet d. 14-01-20 kl. 10:50. Emne: Hvilken art græs på Cat Ba-øen i Vietnam er dette?
Jeg får associationer mod elefantgræs - især en græs som Kinesisk Elefantgræs, eller "Chinese Silver Grass", Miscanthus sinensis.

Besvar | Kommentér

Jørgen Hugo Jensen
#4 Kommentar postet d. 14-01-20 kl. 14:14. Emne: Hvilken art græs på Cat Ba-øen i Vietnam er dette?
Tak for svarene Jens og Stig.

Hvis man ser på Thysanolaena latifolia på det fjerde billede i billedboxen af aksene her:

- se linket HER

kan man se, at aksene folder anderledes ud med bredeste nederst og rundbuet/spydspid opad, mens mine er mere kantet og kan være bredest foroven. Mht. højden er Thysanolaena latifolia mellem 2-4 m. Mine kunne vist godt være højere end jeg angav, men ikke så meget. Desuden er Vietnam ikke nævnt i udbredelsesområdet, så den tror jeg ikke, det er.

Micanthus sinensis ser mere rigtig ud i aksene:

- se linket HER

men mangler de stjerneformede dele (måske afhængig af årstiden og den pågældende plantes udvikling?). Der står kalk, ler og sand samt blandinger under jordbundstype, men mine er på en klippeø, som det ses på den hele græs på en klippeafsats, som jo nok må have noget jordlag - jeg krattede ikke i det, men jeg tror, det er tyndt.

Så jeg holder tråden åben for at se, om nogen kan præcisere kendetegn.

Mvh. Hugo

Besvar | Kommentér

Stig Madsen
#5 Kommentar postet d. 14-01-20 kl. 14:42. Emne: Hvilken art græs på Cat Ba-øen i Vietnam er dette?
Jeg tror ikke, småakset kan blive mere "stjerneformet" hos M. sinensis: - se linket HER

Men det ville være fint med detaljer.

Besvar | Kommentér

Stig Madsen
#6 Kommentar postet d. 14-01-20 kl. 15:10. Emne: Hvilken art græs på Cat Ba-øen i Vietnam er dette?
Hvis den er vildtvoksende - og vi stadig er i Miscanthus-slægten - kan det selvfølgelig godt være en af slægtens andre arter. Selvom M. sinensis skulle være tilstede i hele området omkring Vietnam.

Følgende artikel undersøger den genetiske variation i komplekset og kan således ikke anvendes til identifikation, men den har en lille fin oversigt over udbredelsen af de vigtigste arter (s.s.) i slægten: - se linket HER (en gengivelse af figuren side 276 i følgende større samling af artikler omkring biobrændsel: - se linket HER)

Det vil kræve en detaljeret dokumentation af planten (og en ekspert) at placere den nøjagtigt.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator