Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Insekter og entomologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Ruth Ahlburg
Hvilke springhaler? (Læst 177 gange) Postet d. 16-01-20 kl. 22:16
På husmure her til aften.

3 stk., som godt kan være samme art.

Pogonognatellus eller Tomerocerus?

Mvh Ruth

Hvilke springhaler? (På husmure her til aften.
3 stk., som godt kan være samme art.
Pogonognatellus eller Tomerocerus?
)
Foto: Springhale 1
Klik på billedet for original størrelse (736 x 600)
Besvar | Kommentér

Ruth Ahlburg
#1 Kommentar postet d. 16-01-20 kl. 22:17. Emne: Hvilke springhaler?
springhale2

Hvilke springhaler? (springhale2)
Foto: Springhale 2
Besvar | Kommentér

Ruth Ahlburg
#2 Kommentar postet d. 16-01-20 kl. 22:18. Emne: Hvilke springhaler?
Springhale 3

Hvilke springhaler? (Springhale 3)
Foto: Springhale 3
Klik på billedet for original størrelse (691 x 600)
Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel

Svaraktivitet:

(604)
#3 Svar postet d. 17-01-20 kl. 12:42. Emne: Hvilke springhaler?
Hej Ruth,

Et godt spørgsmål!

Det korte svar: Spørgsmålet kan ikke afgøres, da de eneste HELT solidt videnskabeligt funderede skillekendetegn befinder sig på dyrenes underside i form af nogle MEGET små gevækster langs indersiderne af springgaflen (de er så små, at de snarere er emne for mikroskopi end for fotografering). Dyrene kan obses som Tomoceridae g.sp., en kategori, som dækker både slægterne Tomocerus og Pogonognathellus.

Uofficielt kan jeg godt mistænke dem for at være Pogonognathellus flavescens, især pga. den sølvgrå farve, som jeg erfaringsmæssigt kun forbinder med denne art, så længe det drejer sig om voksne dyr. Og dyr #1 og 2 forekommer mig også at frembyde en tendens til, at antennerne smalner til ud imod spidsen, hvilket skulle være et Pogonognathellus-træk. Men det er altsammen meget usikkert, og jeg vover ikke at give anden konklusion på det hele end Tomoceridae g.sp. - se linket HER.

Vh Elisabeth

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ruth Ahlburg
#4 Kommentar postet d. 17-01-20 kl. 14:14. Emne: Hvilke springhaler?
Hej Elisabeth.

Smukt!

Jeg sad i går og læste mange af dine besvarelser i bestemmelsestråde, men kunne ikke finde ud af, om man kunne bestemme slægten uden at studere springgaflen. men det ved jeg så nu.

Mvh Ruth

Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#5 Kommentar postet d. 17-01-20 kl. 17:17. Emne: Hvilke springhaler?
Hej igen Ruth,

Jahh og tjahh, tingene er jo gerne lidt mere indviklede end som så. Det er ikke sådan, at ingen af de ialt 4 danske arter (2 Tomocerus og 2 Pogonognathellus) lader sig bestemme til art, for det gør de. P. longicornis (Spiral-langhornspringhale) kan kendes på sine sædvanligvis umanerligt lange antenner (ofte væsentligt længere end kroppen) og sin tendens til at krølle dem op i spiralform, hvis man puster dyrene lige så stille i ansigtet. Tomocerus vulgaris kan, hvis den ikke har tabt alt for mange skæl, kendes på kroppens særegne skælmønster med guld- eller sølvskinnende ringe på sort baggrund. De problematiske er de to resterende arter, P. flavescens og T.minor. Der FINDES faktisk andre forskelle end springgaffelgevæksterne - Pogonognathellus skulle (hvilket jeg også strejfer i mit svar ovenfor) modsat Tomocerus have tendens til afsmalnede antennespidser, og P. flavescens vil også gerne nu og da krølle antennespidserne lidt, bare ikke så voldsomt som P. longicornis, mens Tomocerus slet ikke dyrker dén sport. Men da alle dine tre dyr holdt antennerne helt udstrakte, kunne deres stilling jo ikke anvendes "diagnostisk".

Jeg ved også, at Arne Fjellberg engang i en tråd her på F&N har udtalt sig om en forskel i lårenes farve hos hhv. den ene og den anden af de to slægter. Faktisk ledte jeg i nat i lang tid efter den tråd i forbindelse med dit spørgsmål, men kunne ikke finde den, og så var det jo ikke til megen nytte.

Men det er alt i alt en lidt træls gruppe at have med at gøre, for det er jo ofte flotte dyr, og flotte dyr vil man gerne kunne sætte artsnavn på.

Vh Elisabeth

Besvar | Kommentér

Ruth Ahlburg
#6 Kommentar postet d. 17-01-20 kl. 23:41. Emne: Hvilke springhaler?
Hej igen!

Mange tak for din hjælp.

Så længe vi kan sysle med den slags, kommer vi ikke til at mangle beskæftigelse eller kede os.

Mvh Ruth

Besvar | Kommentér

Arne Fjellberg

Svaraktivitet:

(61)
#7 Svar postet d. 21-01-20 kl. 11:30. Emne: Hvilke springhaler?
Så mye arbeid, og intet resultat! Og jeg er helt på linje med Elisabeth. Jeg våger heller ikke sette artsnavn på en Tomoceridae før jeg har den under stereolupe - og da helst konservert på sprit. Skjellkledningen på kroppen maskerer den underliggende pigmentering, men på sprit ser man det hele tydelig. Hos Pogonognathellus er femur og tibiotarsus like mørke, hos Tomocerus er femur mye midre pigmentert enn tibiotarsus - altså lysere. I mikroskoppreparat (dyr oppklaret i lactoglycerol) vil man se en rekke gode artskarakterer som skiller alle fire artene i familien ( i Norge kommer en femte art inn i høyereliggende strøk - Tomocerina minuta).

Artsdannelsen i naturen har desverre ikke som mål å skape individer som er lett gjenkjennelige for oss. For de underliggende evolusjonsmekanismene er nok det aspektet ganske irrelevant! De karakterene som avgrenser en art fra en annen behøver ikke engang være synlige. Artskareakterer kan være av fysiologisk natur eller noe annet. Så vi må bare erkjenne at vår gode macroobjektiver fra tid til annen ikke gir noe svar.

(Jeg tror forøvrig at det er en Pogonognathellus du har fotografert!)

-arne.

Hvilke springhaler? (Så mye arbeid, og intet resultat! Og jeg er helt på linje med Elisabeth. Jeg våger heller ikke sette)
Arne Fjellberg har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 567)
[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#8 Kommentar postet d. 21-01-20 kl. 14:01. Emne: Hvilke springhaler?
Hej Arne,

Selv om tråden er Ruths, kan jeg nok tillade mig lige at indskyde en tak til dig for det gode og informative - og smukt illustrerede! - svar. Nu får tråden her et bogmærke hos mig .

Vh Elisabeth

Besvar | Kommentér

Ruth Ahlburg
#9 Kommentar postet d. 21-01-20 kl. 19:02. Emne: Hvilke springhaler?
Og herfra tak til Jer begge.

Arne, kan jeg få dig til at kikke på denne tråd også?

- se linket HER

Mvh Ruth

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator