Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
29. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Karin Olesen
hvilken plante, ærtefamilien (Læst 347 gange) Postet d. 17-01-20 kl. 12:37
Planten voksede ved en hæk. Den største godt en meter høj. Ca 20 planter. Lidt gulliggrønne.Ca 9 par småblade. Grenet klatretråd. Fodflige med fire spidse tænder. Mørk plet på stængel og bladfod hvor de mødes. Hårede knopper i bladhjørnerne - eller små nye blade. Blade med en lille brod. Skarpt kantet stængel. Endnu ingen blomster eller bælge. 15.01. 2020 i Rønne

hvilken plante, ærtefamilien (Planten voksede ved en hæk. Den største godt en meter høj. Ca 20 planter. Lidt gulliggrønne.Ca 9 par)
Foto: Karin Olesen
Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg

Svaraktivitet:

(2978)
#1 Svar postet d. 17-01-20 kl. 16:42. Emne: hvilken plante, ærtefamilien
vel Muse-Vikke

mvh., Henrik

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Kjeld Forsom

Svaraktivitet:

(1806)
#2 Svar postet d. 18-01-20 kl. 08:46. Emne: hvilken plante, ærtefamilien
Jvf "the vegetative key …" har Et arter ekstraflorale nektarier på fodflige. Af de potentielle er V sativa komplekset og Gærdevikke. Formen af småblade tyder mest på V. sativa.

Kan du skaffe et nærbillede af småblade så evt. behåring på småbladkant kan ses?

Hilsen kjeld

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Kjeld Forsom

Svaraktivitet:

(1806)
#3 Svar postet d. 18-01-20 kl. 08:46. Emne: hvilken plante, ærtefamilien
Jvf "the vegetative key …" har Et arter ekstraflorale nektarier på fodflige. Af de potentielle er V sativa komplekset og Gærdevikke. Formen af småblade tyder mest på V. sativa.

Kan du skaffe et nærbillede af småblade så evt. behåring på småbladkant kan ses?

Hilsen kjeld

Besvar | Kommentér

Kjeld Forsom

Svaraktivitet:

(1806)
#4 Svar postet d. 18-01-20 kl. 08:46. Emne: hvilken plante, ærtefamilien

Hilsen kjeld

Besvar | Kommentér

Karin Olesen
#5 Kommentar postet d. 18-01-20 kl. 21:13. Emne: hvilken plante, ærtefamilien
hej Kjeld. Jeg har prøvet at fotografere småblade. Så vidt jeg kan se, er der ikke hår. Fodfligene har fire meget spidse tænder nærmest syle og et lidt bredere men dog smalt blad med hår. Der er få meget små hår på småbladenes midterstreng bag på. Bladets midterstreng har små hår. Bladets stængel er furet og har meget korte hår.

hvilken plante, ærtefamilien (hej Kjeld. Jeg har prøvet at fotografere småblade. Så vidt jeg kan se, er der ikke hår. Fodfligene h)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Karin Olesen
#6 Kommentar postet d. 18-01-20 kl. 21:13. Emne: hvilken plante, ærtefamilien
hej Kjeld. Jeg har prøvet at fotografere småblade. Så vidt jeg kan se, er der ikke hår. Fodfligene har fire meget spidse tænder nærmest syle og et lidt bredere men dog smalt blad med hår. Der er få meget små hår på småbladenes midterstreng bag på. Bladets midterstreng har små hår. Bladets stængel er furet og har meget korte hår.

hvilken plante, ærtefamilien (hej Kjeld. Jeg har prøvet at fotografere småblade. Så vidt jeg kan se, er der ikke hår. Fodfligene h)
Besvar | Kommentér

Karin Olesen
#7 Kommentar postet d. 18-01-20 kl. 21:20. Emne: hvilken plante, ærtefamilien
Hej Ole. Håber dette fotografi kan bruges.

hvilken plante, ærtefamilien (Hej Ole. Håber dette fotografi kan bruges.)
Klik på billedet for original størrelse (738 x 600)
Besvar | Kommentér

Karin Olesen
#8 Kommentar postet d. 18-01-20 kl. 21:27. Emne: hvilken plante, ærtefamilien
Hej Henrik. Tak for svaret. Som du kan se er der flere kommentarer. Det er jo vanskelige uden blomster og bælge.... I bladhjørnerne er der små hårede knopper. Nogle bliver til blade, kan jeg se.

hvilken plante, ærtefamilien (Hej Henrik. Tak for svaret. Som du kan se er der flere kommentarer. Det er jo vanskelige uden blomst)
Besvar | Kommentér

Kjeld Forsom

Svaraktivitet:

(1806)
#9 Svar postet d. 18-01-20 kl. 22:33. Emne: hvilken plante, ærtefamilien
Med de fodflige, sort plet og form af småblade med enkelte hår er det en Vicia sativa og måske en Agervikke (ssp segetalis)

Hilsen kjeld

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator