Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Insekter og entomologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Kresten Hansen
Hvad er det, der gnaver i mine døde snyltehvepse? (Læst 145 gange) Postet d. 17-01-20 kl. 20:20
Jeg har taget nogle snyltehvepse direkte fra "klækkebægeret" og flyttet dem over i et andet bæger, hvor de så er afgået ved døden. Da jeg forleden så til dem, var der flere af disse, der tilsyneladende levede af dem.

Er det muligt at komme ind på en slags ID af dem? De er hårløse.

Jeg beklager den forringede billedekvalitet, men de var aldrig i ro.

Mvh Kresten

Hvad er det, der gnaver i mine døde snyltehvepse? (Jeg har taget nogle snyltehvepse direkte fra "klækkebægeret" og flyttet dem over i et andet bæger, h)
Foto: Kresten
Klik på billedet for original størrelse (700 x 647)
Besvar | Kommentér

Kresten Hansen
#1 Kommentar postet d. 17-01-20 kl. 20:21. Emne: Hvad er det, der gnaver i mine døde snyltehvepse?
Den samme. Længde 6/10 mm

Hvad er det, der gnaver i mine døde snyltehvepse? (Den samme. Længde 6/10 mm)
Klik på billedet for original størrelse (700 x 441)
Besvar | Kommentér

Kresten Hansen
#2 Kommentar postet d. 17-01-20 kl. 20:22. Emne: Hvad er det, der gnaver i mine døde snyltehvepse?
Jeg ved ikke, om dette er samme art, men i en anden alder. Længde 9/10 mm

Hvad er det, der gnaver i mine døde snyltehvepse? (Jeg ved ikke, om dette er samme art, men i en anden alder. Længde 9/10 mm)
Klik på billedet for original størrelse (700 x 354)
Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel

Svaraktivitet:

(604)
#3 Svar postet d. 18-01-20 kl. 01:16. Emne: Hvad er det, der gnaver i mine døde snyltehvepse?
Hej Kresten,

Det er boglus af slægten Liposcelis, Liposcelis sp. - se linket HER. Mange af slægtens arter lever gerne indendørs og ernærer sig bl.a. af mikroskopiske svampe, som kan findes i visse fødevarer (mel, gryn) eller i papir og insektsamlinger. De har nok været glade for din snyltehvepse-"samling".

Desværre er jeg ikke i stand til at bringe dyrene helt til art - så langt rækker mine kundskaber ikke. Jeg er heller ikke sikker på, om de alle tilhører samme art.

Vh Elisabeth

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Kresten Hansen
#4 Kommentar postet d. 18-01-20 kl. 14:50. Emne: Hvad er det, der gnaver i mine døde snyltehvepse?
Tak for et fint svar Elisabeth. I den lille størrelse er det alt nok at få et slægtsnavn sat på.

Mvh Kresten

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator