Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Næbmundede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Poul Ulrik
Delphacodes capnodes? (Læst 124 gange) Postet d. 17-01-20 kl. 21:33
Fra Porsemosen d.d. Kan den mon bestemmes?

Vh Poul

Delphacodes capnodes? (Fra Porsemosen d.d. Kan den mon bestemmes?

Vh Poul)
Foto: Poul Ulrik
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Poul Ulrik
#1 Kommentar postet d. 18-01-20 kl. 11:01. Emne: Delphacodes capnodes?
Det kan vel ikke være andet end D. capnodes?

Vh Poul

Delphacodes capnodes? (Det kan vel ikke være andet end D. capnodes?

Vh Poul)
Klik på billedet for original størrelse (804 x 603)
Besvar | Kommentér

Ulrik Hasle Nielsen

Svaraktivitet:

(3038)
#2 Svar postet d. 18-01-20 kl. 13:30. Emne: Delphacodes capnodes?
Joh måske Poul, men det kan jo også være en D. venosus.

Et blik på ansigtet kan afgøre det. Hos capnodes er der en lys kant nederst på frons, det er der ikke hos venosus - se linket HER

Mvh Ulrik

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Poul Ulrik
#3 Kommentar postet d. 18-01-20 kl. 18:39. Emne: Delphacodes capnodes?
Hej Ulrik,

Jeg så bare, at du havde skrevet til Ruth i en tråd, at de små knuder hver med en børste på årerne midt på vingen er karakterisk for denne art (Delphacodes capnodes), men det er måske noget, jeg har misforstået?

Her er et billede af ansigtet, som forhåbentlig kan afgøre sagen.

Vh Poul

Delphacodes capnodes? (Hej Ulrik,

Jeg så bare, at du havde skrevet til Ruth i en tråd, at de små knuder hver med en børs)
Klik på billedet for original størrelse (1091 x 817)
Besvar | Kommentér

Ulrik Hasle Nielsen

Svaraktivitet:

(3038)
#4 Svar postet d. 18-01-20 kl. 20:01. Emne: Delphacodes capnodes?
Hej igen Poul

Med det ansigt med den tydelige lyse kant nederst på frons, er der ingen tvivl om arten.

Du har sådan set ikke misforstået noget, det er nærmere mig der ikke har udtrykt mig tydeligt nok . Begge arter kan i den kortvingede udgave have knuder med små børster på årerne, tydeligst hos capnodes men de ses altså også hos nogle eksemplarer af venosus.

Men hos langvingede dyr som i Ruths tråd - se linket HER er der tydelig forskel. Her har capnodes meget kraftige knuder midt på vingen hvor venosus kun har svage små knuder - eller slet ingen. Men begge arter har kraftige årer i modsætning til flere lignende små arter.

En anden forskel på de to arter, som jeg ikke har nævnt, ses tydeligt på dit sidste billede: hos capnodes er første antenneled tydeligt længere end bredden på det bredeste sted - hos venosus er længden nogenlunde lig med bredden.

Mvh Ulrik

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Poul Ulrik
#5 Kommentar postet d. 18-01-20 kl. 21:17. Emne: Delphacodes capnodes?
Hej Ulrik,

Mange tak for din udførlige forklaring. Nu forstår jeg endelig, hvad du mente i den tidligere tråd Dejligt med en ny prik på kortet for en ualmindelig art!

Vh Poul

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator