Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Næbmundede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Brian Willum Petersen
Hvilken bladloppe? (Læst 76 gange) Postet d. 19-01-20 kl. 14:25
Fra haven i dag. Rystet af udgåede snerler på væltet elmestamme under en gammel pil 5 meter fra å og vandhul. Jeg har desværre ikke andre billeder.

Mvh Brian.

Hvilken bladloppe? (Fra haven i dag. Rystet af udgåede snerler på væltet elmestamme under en gammel pil 5 meter fra å og)
Foto: Brian Willum Petersen
Klik på billedet for original størrelse (876 x 619)
Besvar | Kommentér

Ulrik Hasle Nielsen

Svaraktivitet:

(3040)
#1 Svar postet d. 19-01-20 kl. 22:00. Emne: Hvilken bladloppe?
Hej Brian

Det er desværre meget langt fra nok med sådan et enkelt billede oppefra, når vi skal bestemme bladlopper. De skal ses lige fra siden og forfra, for at der skal være en chance.

Det nærmeste jeg kan komme er, at den nok hører hjemme i familien Triozidae - måske.

Mvh Ulrik

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Brian Willum Petersen
#2 Kommentar postet d. 19-01-20 kl. 22:10. Emne: Hvilken bladloppe?
Hej Ulrik.

Tak for svaret. Slår man familien Triozidae op her i databasen får man kun Trichochermes walkeri og Bactericera acutipennis udover Trioza sp. og de kan umiddelbart udelukkes på udseendet, så kan jeg parkere den som Trioza sp?

Mvh Brian.

Besvar | Kommentér

Ulrik Hasle Nielsen

Svaraktivitet:

(3040)
#3 Svar postet d. 19-01-20 kl. 22:51. Emne: Hvilken bladloppe?
Det er altså et svært spørgsmål at svare på Brian.

Der er jo flere arter end dem du nævner - pt. kender vi 3 arter Bactericera og flere er almindelige lige ovre på den anden side af Øresund så...

Lige da jeg så billedet tænkte jeg i retning af Bactericera albiventris - se linket HER men jeg kan ikke rigtigt få dit dyrs forholdsvise lange genitaliesegment til at passe med denne art.

På dit dyr kan ikke ses antydning af genakegler, og det kan enten betyde, at fotovinklen gør, at de er skjult under hovedet, eller så er der ikke nogen - men så er vi i familien Psyllidae i stedet.

Men det kan altså godt være du har har fundet en eller anden Trioza - det eneste der får mig til at pege på Triozidae er farvefordelingen på antennerne.

Men prøv om du ikke kan finde nogle flere, så du kan få nogle gode billeder fra flere vinkler - du skal jo ikke gå så langt efter det .

Mvh Ulrik

Besvar | Kommentér

Brian Willum Petersen
#4 Kommentar postet d. 19-01-20 kl. 22:55. Emne: Hvilken bladloppe?
Hej Ulrik.

Tak for det gode svar. Det gav mig en meget bedre forsåelse for hvad vi er ude i, hvis der potentielt set er andre familier på spil. Jeg ved ikke hvorfor jeg ikke så de andre Bactericera´er i første omgang.

Jeg vil prøve at lede efter den igen og få nogle flere billeder. Jeg synes ikke de bevæger sig så meget, så det burde jo relativt nemt kunne lade sig gøre.

Mvh Brian.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator