Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Artsoprettelse og -redigering -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Lars H. Hansen
Angående det danske familienavn i fluefamilien Ulidiidae (Læst 154 gange) Postet d. 19-01-20 kl. 23:02
Hej,

Under familiebeskrivelsen (se nedenstående link) af fluerne i familien Ulidiidae bruger nu afdøde Erik Rald i 2008 det danske navn ”Pletfluer”, men navnet har tilsyneladende aldrig fundet videre vej frem til familien i galleriet!

Skyldes det mon en afvisning af det af Erik Rald foreslået familienavn, eller er det bare blevet overset i mængden af ting?

Mvh, Lars

- se linket HER

Besvar | Kommentér

Brian Willum Petersen

Svaraktivitet:

(1)
#1 Svar postet d. 19-01-20 kl. 23:13. Emne: Angående det danske familienavn i fluefamilien Ulidiidae
Det har faktisk fra tid til anden undret mig, for navnet Pletfluer spøger stadig i mit hoved, så jeg af og til har haft søgt i databasen efter det, og endt op med ingenting, fordi det ikke er skrevet ind.

Mvh Brian.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Lars H. Hansen
#2 Kommentar postet d. 21-01-20 kl. 21:21. Emne: Angående det danske familienavn i fluefamilien Ulidiidae
Hej Brian,

Selvom dit svar ikke rigtig giver mig et "tilfredsstillende svar", så skal du da bestemt ha´ det grønne flag, for at give dit besyv med ,

For nogle år siden var jeg forbi dem og endte "blindt" som dig, men på det tidspunkt ilede jeg videre uden at starte en tråd som denne.

Nu må vi så om der mon er nogen i "maskinrrummet" som reagerer med et svar eller kommentarer - og allerhelst i sidste ende med noget der fører til et dansk navn for gruppen.

Mvh, Lars

Besvar | Kommentér

Lars H. Hansen
#3 Kommentar postet d. 15-02-20 kl. 08:24. Emne: Angående det danske familienavn i fluefamilien Ulidiidae
Hej,

Det ville være rart med en afklaring på spørgsmålet om dansk familienavn til fluefamilien Ulidiidae.

"Pletfluer" er ikke optaget af andre familier, og synes da at være et udemærkede navn. Men hvem beslutter det?

Mvh, Lars H

Besvar | Kommentér

Brian Willum Petersen

Svaraktivitet:

(1)
#4 Svar postet d. 18-02-20 kl. 13:58. Emne: Angående det danske familienavn i fluefamilien Ulidiidae
Hej Lars.

Jeg beklager, hvis jeg har gjort tråden grøn med en svar-knap, eftersom der måske ikke bliver reageret af samme grund, da den står som afsluttet med grønt flag.

Men jeg kan da prøve at bidrage med lidt mere. Nu sidder jeg ikke pt. hjemme ved reolen, men mener at kunne huske, at fluefamilien Ulidiidae også i Gyldendals "Insekter i Danmark" er anerkendt som "Pletfluer". Og Lars Trolle kalder i Bladloppen 20/2002 også familien for pletfluer, så det har været brugt før denne hjemmesides opståen.

Det er i øvrigt også et navn, som man også bruger i Sverige - se linket HER hvorfor en dansk oversættelse til det samme vil give mening.

Omvendt tror jeg at man skal være opmærksom på at navnet "pletfluer" bliver brugt om flere andre fluer med pletter, f.eks. denne artikel - se linket HER hvor bananfluen Drosophila suzukii bliver kaldt: "de små pletfluer" og det plettede vinger er ikke specielt karakteristiske for denne familie alene, da f.eks. også medlemmer af Platystomatidae, Pallopteridae og Opomyzidae kan have en del pletter på vingerne.

Hvem der bestemmer hvornår navngivningen kan ske her på sitet skal jeg ikke kloge mig på, men jeg mener at det må være moderatorerne og/eller kvalitetssikringen. Jeg vil mene, at du har oprettet en tråd i det rigtige forum for at dem der kan gøre det, ser den, og gør noget ved det.

Mvh Brian.

Besvar | Kommentér

Leif Bloss Carstensen
#5 Kommentar postet d. 18-02-20 kl. 14:56. Emne: Angående det danske familienavn i fluefamilien Ulidiidae
På nederlandsk hedder fluerne prachtvliegen og på tysk Schmuckfliegen. Så vi kunne kalde dem pragtfluer.

Mvh

Leif

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator