Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Andre dyr -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Brian Willum Petersen
Hvilken lilla springhale? (Læst 128 gange) Postet d. 19-01-20 kl. 23:06
Kan sådan en lille sag klares? Jeg har noteret mig, at der kan være slægter som Desoria og Vertagopus på spil?

ca. 0,75 mm fra vandhullet i haven, Præstø i dag:

Mvh Brian.

Hvilken lilla springhale? (Kan sådan en lille sag klares? Jeg har noteret mig, at der kan være slægter som Desoria og Vertagopu)
Foto: Brian Willum Petersen
Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#1 Kommentar postet d. 20-01-20 kl. 00:02. Emne: Hvilken lilla springhale?
Hej Brian,

Farven kunne godt passe med en juvenil Vertagopus arboreus. På Frans Janssens springhaleside, hvor det ellers forekommer mig, at alle arter kan have næsten et hvlkensomhelst udseende (og ingenting derfor kan bestemmes alene udfra fotos), ser jeg ingen eksempler på lilla dyr i den farvenuance hos Desoria. Men jeg mangler i flere henseender tilstrækkelige kundskaber her, så jeg tror hellere, du må prøve at hidkalde Arne Fjellberg!

Vh Elisabeth

Besvar | Kommentér

Brian Willum Petersen
#2 Kommentar postet d. 20-01-20 kl. 20:56. Emne: Hvilken lilla springhale?
Hej Elisabeth.

Tak for dit svar. Vi venter på om Arne kigger forbi.

Mvh Brian.

Besvar | Kommentér

Arne Fjellberg

Svaraktivitet:

(87)
#3 Svar postet d. 23-01-20 kl. 21:54. Emne: Hvilken lilla springhale?
Nei, den der er ikke mulig å artsbestemme utfra foto. Det synes som at den har en svak skillelinje mellom abd.5 og 6, så da er det ikke Desoria intermedia som pleier å vise seg på denne årstiden - i den grad vinteren fortsatt er en årstid... (sukk!). Heller ikke en Pseudisotoma. En annen kandidat er Vertagopus arboreus/haagvari. Men vi må nok la denne forbli ubestemt (hvis jeg hadde dyret på sprit kunne jeg gitt deg svaret i løpet av ett minutt).

-arne.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Brian Willum Petersen
#4 Kommentar postet d. 23-01-20 kl. 22:47. Emne: Hvilken lilla springhale?
Hej Arne.

Tak for dit gode svar. Jeg opdagede faktisk først dyret, da jeg fik billederne op på PC-skærmen, men jeg vil da prøve at få samlet sådan noget ind i løbet af sæsonen, hvis det er noget jeg ikke synes jeg er rendt ind i før.

Mvh Brian.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator