Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Andre dyr -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Brian Willum Petersen
Hvilken Dicyrtomina? (Læst 118 gange) Postet d. 19-01-20 kl. 23:10
Denne fra Nysø nær Præstø i gå, synes jeg, at jeg har set mig blind på. Den ligner lidt dem alle sammen tre?

Mvh Brian.

Hvilken Dicyrtomina? (Denne fra Nysø nær Præstø i gå, synes jeg, at jeg har set mig blind på. Den ligner lidt dem alle sam)
Foto: Brian Willum Petersen
Klik på billedet for original størrelse (860 x 656)
Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel

Svaraktivitet:

(181)
#1 Svar postet d. 20-01-20 kl. 00:13. Emne: Hvilken Dicyrtomina?
Hej Brian,

Desværre er jeg temmelig enig med dig i, at denne er yderst flertydig! Dog, Dicyrtomina minuta er det ikke, dyret her har alt for meget farvetegning til at kunne være dén. Men om kræet bør kaldes saundersi eller ornata, er ikke indlysende. Den har typiske saundersi-antenner og typisk ornata-rumpeplet! Så jeg vover ikke mere end Dicyrtomidae g.sp., selv om det er en kategori, der er utilfredsstillende bred.

Så er der jo også en Entomobrya nicoleti til venstre i billedet, men den har du nok bemærket allerede.

Vh Elisabeth

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Brian Willum Petersen
#2 Kommentar postet d. 20-01-20 kl. 20:55. Emne: Hvilken Dicyrtomina?
Hej Elisabeth.

Vil det så sige, at denne D. minuta er forkert bestemt? Den blev fundet på samme gren. Der var kun de to på: - se linket HER Hvis man kigger nøje efter er alle de samme aftegninger på begge dyr. Denne virker bare mærkere tegnet, og så ligner den pludselig både D. ornata og D. saundersi (som måske er samme art).

Mvh Brian.

Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#3 Kommentar postet d. 20-01-20 kl. 21:14. Emne: Hvilken Dicyrtomina?
Hej igen Brian,

Nej, jeg er i dette tilfælde helt enig i bestemmelsen til D. minuta. Minuta skal gerne være næsten helt ensfarvet gul bortset fra rumpepletten (der, så vidt jeg erindrer, ALTID er af ornata-typen) og enkelte hvidlige pletter i det gule. Sommetider er der dog også, indrømmet, et svagt anstrøg af rødbrune tegninger, men i LANGT mindre omfang end hos de andre Dicyrtomina´er. Og vigtigt: antennerne er også ornata-agtige, dvs. kun diffus overgang fra lyst til mørkt ud imod antennespidserne, modsat det ekstremt bratte farveskift hos saundersi (og hoved"personen" i denne tråd).

Ja, det er ikke nemt at få rede på slægtskabsforholdene i de kredse (hvis de da ikke alle er een og samme art). Men jeg synes ikke, jeg med samvittigheden i orden kan svare på anden måde, end jeg allerede har gjort. Den sidst tilkomne ER minuta!

Vh Elisabeth

Besvar | Kommentér

Arne Fjellberg

Svaraktivitet:

(87)
#4 Svar postet d. 23-01-20 kl. 21:59. Emne: Hvilken Dicyrtomina?
Jeg er helt enig i at de tradisjonelle artsgrensene i dette komplekset er for diffuse! Vi må snart ta oss ammen og kjøre en barkoding på minuta/ornata/saundersi - og kanskje noen til..

-arne.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Brian Willum Petersen
#5 Kommentar postet d. 23-01-20 kl. 22:50. Emne: Hvilken Dicyrtomina?
Hej Arne og Elisabeth.

Det bliver i hvert fald spændende, hvad der kan komme ud af sådan en gentestning! Jeg donerer gerne lidt forskellige farvetegninger, hvis det skulle komme dertil. Denne kalder jeg bare D. sp. Tak for svarene.

Mvh Brian.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator