Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

20. januar 2020

Kattegatbro: et uhyrligt og unødvendigt overgreb på unik natur

Den forrige regerings forslag om en fast forbindelse mellem Sjælland og Jylland over Kattegat (via Samsø) bliver nu også fremført af den nuværende regering.

Jeg spørger: hvem har stillet krav om den? Ingen - mig bekendt!

Var det et emne, der fyldte i valgkampen: Nej!

Altså er det temmelig usandsynligt, at det har haft nogen som helst indflydelse på valgresultatet.

Hvorfor vælger trafikminister Benny Engelbrecht så alligevel at sætte fokus på dette projekt?

Rejsende (bilister/togpassagerer) kan spare tid lyder det.

Utvivlsomt rigtigt. Igen spørger jeg: hvad er det, de arme medborgere ikke kan nå i dag? Kunne det ikke tænkes, at en tur med færgen fra Odden til Aarhus ( t/r) faktisk var et kærkomment afbræk i en hæsblæsende hverdag?

Under alle omstændigheder: i en tid, hvor klimaændring og ødelæggelse af natur og biodiversitet burde have prioritet over alt andet, forekommer det mig aldeles useriøst at diskutere en bro over Kattegat med det hovedformål at spare tid!

Ifølge den foreløbige plan skal broen gå fra Røsnæs via Samsø til Hou syd for Aarhus. Uanset alverdens løfter om hensyntagen til natur og miljø er der ikke tvivl om, at den unikke natur på Røsnæs vil blive spoleret, når man fører en motorvej gennem landskabet.

Ligeledes har jeg vanskeligt ved at forestille mig, hvordan Samsø kan bevare sin attraktion, når øen gennemskæres af en motorvejsstrækning, der forbinder den østlige og vestlige del af broen. Hvad mon samsingerne selv mener?

Derfor: sig fra over for dette broprojekt. De miljømæssige omkostninger er voldsomme for os, der sætter naturen højest, medens fordelene hører hjemme i kategorien "nice to have".

Troels Kornfelt

De senest indberettede arter i Naturbasen: