Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Insekter og entomologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Peter Andersen
Bark-/boglus, Dorypteryx domestica? (Læst 90 gange) Postet d. 21-01-20 kl. 09:44
Fra i går, fanget på mit skrivebord i Skanderborg (og sandsynligvis ikke slæbt ind udefra). Fra hale- til snudespids er der lidt mere end 1 mm.Billedkiggeri herinde leder til et bud på Dorypteryx domestica.

I et svar til Peter Krogh - se linket HER peger Stig Madsen på to andre muligheder, men måske er disse ikke relevante her?

Bark-/boglus, Dorypteryx domestica? (Fra i går, fanget på mit skrivebord i Skanderborg (og sandsynligvis ikke slæbt ind udefra). Fra hale)
Peter Andersen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Stig Madsen

Svaraktivitet:

(746)
#1 Svar postet d. 21-01-20 kl. 13:07. Emne: Bark-/boglus, Dorypteryx domestica?
Wow, flotteste billeder til dato! Helt sikkert domestica.

Det er Peter Kroghs dyr fra 2012 i øvrigt også. Jeg var bare ikke så opdateret dengang

Selvom i hvert fald D. longipennis teoretisk kunne dukke op herhjemme, kan den kendes fra D. domestica ved at have separerede ribber i de i forvejen reducerede vinger. Hos domestica er R og M fusioneret på et stykke.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Martin Bjerg

Svaraktivitet:

(93)
#2 Svar postet d. 21-01-20 kl. 15:21. Emne: Bark-/boglus, Dorypteryx domestica?
Fra de andre småkræ af lignede slags er D. domestica også ret let at kende på, at den springer/ hopper afsted, når man "irriterer" den, istedet for at løbe/kravle. Om D. longipennis også gør det, ved jeg ikke. Og ja nydelige billeder af dyret.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Peter Andersen
#3 Kommentar postet d. 21-01-20 kl. 15:30. Emne: Bark-/boglus, Dorypteryx domestica?
Tak Stig! Jeg er ellers i dvale, hvad kryb angår; men det er godt at vide, hvem man deler hus med

Den får en prik mere.

Og du har ret Martin; den hoppede en pænt stykke ad gangen.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator