Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
24. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Tine Andersen
"Mejse" med sort kalot? Dværg dompaphun? (Læst 962 gange) Postet d. 02-02-20 kl. 21:40
Nu så jeg en lidt underlig "mejse" med sort kalot- men absolut intet hvidt i hovedet/nakken- den var grå på kinder/bryst og gråbrunlig på ryggen, desværre blev den jagtet væk før, jeg kunne nå at se mere.

Så? En dværg hundompap? For den var vitterlig ikke større end en mejse.

I øvrig har vi både sump- og fyrremejser på matriklen, men de er vanvittigt hurtige og sky. Det tog laaang tid at finde ud af dét!

Det er kun blåmejsen, der utålmodigt sidder og kigger på, mens jeg fylder frøautomaterne op.

Noget bud?

(Min mand har lovet mig et webcam, men med optager bliver det vist for dyrt?!).

Mvh

Tine- ja ja og den dag, Fuglen Rok mavelander i min have og vælter alt, vil jeg ikke blive troet!

Kommentér

Sebastian Bruun
#1 Kommentar postet d. 02-02-20 kl. 21:49. Emne: "Mejse" med sort kalot? Dværg dompaphun?
Lyder mest som en munk..

Kommentér

Henrik Bjørslev
#2 Kommentar postet d. 02-02-20 kl. 21:51. Emne: "Mejse" med sort kalot? Dværg dompaphun?
Det kunne lyde som en Munk han, den er mindre end en Dompap og svarer til din beskrivelse.

- se linket HER

I milde vintre, som denne må siges at være, er Munken begyndt at overvintre fåtalligt herhjemme.

Hilsen Henrik.

Kommentér

Tine Andersen
#3 Kommentar postet d. 02-02-20 kl. 22:01. Emne: "Mejse" med sort kalot? Dværg dompaphun?
Okay! Tak!

Jeg slog den lige efter i min fuglebog- og det er et meget sandsynligt bud, jeg ikke så stiv i sangerne, da jeg hører for dårligt, og de jo ikke er ligefrem meget synlige.

Nu vil jeg da se, om den kommer igen, når skovspurvene (Bjørnebanden!) ikke er så emsige med foderet.

Mvh

Tine

Kommentér

Tine Andersen
#4 Kommentar postet d. 02-02-20 kl. 22:06. Emne: "Mejse" med sort kalot? Dværg dompaphun?
Yes Henrik, det er da den!

Ja, det stod også i fuglebogen om, at den er fåtallig overvintrende.

Men nogen skal jo se efter og se den...

Tak for billedlinket!

Jeg krydser den af i min fuglebog som set.

Mvh

Tine

Kommentér

Eva Hansen
#5 Kommentar postet d. 02-02-20 kl. 22:37. Emne: "Mejse" med sort kalot? Dværg dompaphun?
Ja, det var så en munk..men hvis du virkelig har Fyrremejse i haven, vil det nærmest være en sensation.

Der er aldrig, som i ALDRIG, observeret fyrremejse på hele Fyn, udover et enkelt eksemplar helt nede på sydfyn..og det ved jeg ikke engang om man kan regne med

Kommentér

Tine Andersen
#6 Kommentar postet d. 02-02-20 kl. 23:37. Emne: "Mejse" med sort kalot? Dværg dompaphun?
Eva:

Jeg er nu ret sikker, men det er også derfor min mand har tilbudt et webcam, men med optager (+ 1600 kr)- så er det lovlig dyrt for mig, at billedbevise det. Jeg ved kun- at der er to meget hurtige mejser, der ligner hinanden en del, men man skal se meget godt efter- for de er lynhurtige og sidder ved den frøautomat, der er nærmest vejen, og der er de ofte svære at se.

Derfor obser jeg dem heller ikke!

Jeg ved, de er der, men uden billeder- intet bevis.

Jeg kiggede jo først- aha sumpmejsen! Den kom så dagligt. Men så kom der en anden, der afveg nok til at den ikke er en sumpmejse.

Men det er absolut kun min ubeviste påstand! Den har det lyse felt på vingen.

Men den kan jo være blæst hertil fra Sydfyn?! ;-D

Mvh

Tine

Kommentér

Sebastian Bruun
#7 Kommentar postet d. 03-02-20 kl. 15:04. Emne: "Mejse" med sort kalot? Dværg dompaphun?
Æv bæv - jeg kom først

Kommentér

Jan Lindgaard Rasmussen
#8 Kommentar postet d. 03-02-20 kl. 22:04. Emne: "Mejse" med sort kalot? Dværg dompaphun?
Tør man spørge hvordan du bestemmer en fyrremejse fra en sumpmejse? Vh Jan.

Kommentér

Tine Andersen
#9 Kommentar postet d. 04-02-20 kl. 01:27. Emne: "Mejse" med sort kalot? Dværg dompaphun?
Ja, du kom først! (Y)

Men du får ikke noget flag for det, da jeg postede mit indlæg som en som kommentar. Af skade bliver man klog!

Sidst fik jeg at vide, at den høg, jeg så- var en musvåge. Nå! Da jeg i søndags så en musvåge på en kasse, kunne jeg igenigen se- at det ikke var en høg med stribet bryst.

Jamen, du skal da have mindst lige så meget tak som Henrik.

Du var først! Han kom bare med et billedlink, og jeg havde jo konfereret med fuglebogen, på dit forslag.

Mvh

Tine

Kommentér

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator