Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
24. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Edderkopper og andre spindlere -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Ole Bidstrup
hvilken edderkop? (Læst 107 gange) Postet d. 04-02-20 kl. 15:30
fra bladpose under hækken.

Vh ole

hvilken edderkop? (fra bladpose under hækken.
Vh ole)
Ole Bidstrup har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 558)
Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel

Svaraktivitet:

(179)
#1 Svar postet d. 04-02-20 kl. 16:41. Emne: hvilken edderkop?
Hej Ole,

Det er ihvertfald en Neriene. Enten N. montana (Buskbaldakinspinder) eller N. clathrata (Kratbaldakinspinder). Den første skal gerne have tydeligt ringede ben, den anden ikke (men derimod mere rødligbrune ben). Men hvis dit dyr er juvenilt, kan man måske ikke afgøre det (?). Jeg gad vide, hvor stort dit dyr var?

Jeg tør m.a.o. ikke sige mere end Neriene sp. Men jeg er også kun en fusker udi edderkopper, så et svar fra en af de mere skrappe edderkoppekendere kan måske afgøre sagen.

Vh Elisabeth

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ole Bidstrup
#2 Kommentar postet d. 04-02-20 kl. 17:07. Emne: hvilken edderkop?
hej Elisabeth.

benene ser da ringede ud så jeg hælder til N. montana.

Venter gerne på autoriteter

Vh Ole

Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#3 Kommentar postet d. 04-02-20 kl. 17:21. Emne: hvilken edderkop?
Jeg er enig i, at de er ringede, men de virker samtidig også ganske blege OG ikke så TÆT ringede som mange af de montana´er, jeg har set i Galleriet - se linket HER. Det KUNNE muligvis være et juvenil-træk, jeg ved det ikke med sikkerhed. (Jeg har selv kun erfaring med den anden, clathrata.) Så også jeg ville gerne høre, hvad ekspertisen siger, så man muligvis kunne blive klogere. Vi krydser fingre for, at det sker!

Vh Elisabeth

Besvar | Kommentér

Harald Løvbrekke

Svaraktivitet:

(5326)
#4 Svar postet d. 05-02-20 kl. 11:43. Emne: hvilken edderkop?
Hei

Det er Neriene clathrata. Unge eksemplar er blekere ann voksne. Ringene på bena er mye tettere hos N. montana i forhold til N. clathrata.

Jeg synes det beste kjennetegn for å skille disse artene er mønsteret på bakkroppen. N. montana har et mønster som minner om et eikeblad, mens N. clathrata har brede felt med mønster og typiske linjet mønster

Mvh

Harald

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#5 Kommentar postet d. 05-02-20 kl. 13:41. Emne: hvilken edderkop?
Super! Mange tak, Harald!

Dejligt også fra mere kyndigt hold at få at vide, at montanas ben er mere tæt ringede end clathratas. "Jeg mente det jo nok", som dem, der i realiteten ingenting ved med sikkerhed, siger (læs: sådan nogle som mig ).

Mange hilsener Elisabeth

Besvar | Kommentér

Ole Bidstrup
#6 Kommentar postet d. 05-02-20 kl. 21:55. Emne: hvilken edderkop?
Tusind tak for navn og kendetegn, Harald!

Også tak til dig. Elisabeth, Du er ved at grave dig ind på edderkopperne

Vh Ole

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator