Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Danmarks natur -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Inga Fischer
Tempeltræets frugt (Læst 239 gange) Postet d. 05-02-20 kl. 10:07
D. 15 januar 2020 var jeg i Sorø akademihave. Her stod et stort tempeltræ, og på jorden lå masser af dens frugter. På Google står der bla. at frugterne er en stor delikatesse i Japan, men jeg kan ikke finde frem til, hvilken måde de tilbereder dem. Det må vel være nødden, da frugten lugter og smager fælt.

Jeg håber på hjælp.

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(180)
#1 Svar postet d. 05-02-20 kl. 10:31. Emne: Tempeltræets frugt
Tempeltræet er nøgenfrøet og har ikke frugter. Frøet har en kødet frøskal (sarcotesta), som godt nok ligner en stenfrugt. Det er den, der i Kina betragtes som en delikatesse. Den lugter af fodsved, og biologisk er det nok "meningen", at den skal tiltrække de rigtige frøspisere. Mavnet Tempeltræ skyldes, at træerne ofte plantes ved templer. Det siges også, at munkene spiste frøene for at kunne "holde sig" under deres lange bønner i templerne. Tempeltræ er i øvrigt særkønnede med han- og hunplanter og er i øvrigt den sidst overlevende art af en engang stor familie/slægt.

Ole

Besvar | Kommentér

Jens Lund Hansen

Svaraktivitet:

(18)
#2 Svar postet d. 05-02-20 kl. 10:32. Emne: Tempeltræets frugt
Det er de afskallede frø, der koges i det japanske og kinesiske køkken - men frøene modner vist ikke helt i Danmark.

Ved indtagelse af "større mængder" eller indtagelse over "længere tid" er der risiko for forgiftning med Gingkotoxin

- se linket HER

og desuden en risiko for allergiske reaktioner.

Mvh. Jens

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede
#3 Kommentar postet d. 05-02-20 kl. 10:58. Emne: Tempeltræets frugt
PS. Jens har nok mere ret i brugen af frøene, end jeg skrev.

Ole

Besvar | Kommentér

Jens Lund Hansen
#4 Kommentar postet d. 05-02-20 kl. 14:24. Emne: Tempeltræets frugt
PS

Det fremgår af dette link

- se linket HER

at der er risiko for MPN forgiftning ved indtagelse af mere end 5 frø/dag!

MPN = gingkotoxin, som jeg henviste til i første indlæg.

Iøvrigt kan det tilføjes, at de ovenfor nævnte allergiske reaktioner kan fremkomme ved håndtering af frøene. Altså processen med at udtage og afskalle frøene før tilberedning.

Her tilrådes brug af plastic/latex handsker.

De allergiske reaktioner er tilsvarende dem man ser ved berøring af Poison Ivy (T. radicans): f.eks. dermatitis, voldsom kløe og blister.

Dette er (efter min mening) gode grunde til at holde sig fra at spise Gingko biloba frø.

Såfremt det holder stik, at Gingko biloba frø ikke modner fuldstændig i det danske klima - kommer ydermere usikkerheden om indholdet af MPN i umodne frø.

Mvh. Jens

Besvar | Kommentér

Aksel Jørgensen

Svaraktivitet:

(25)
#5 Svar postet d. 09-02-20 kl. 20:40. Emne: Tempeltræets frugt
Frøene er meget længe om at tørre - jeg samlede 100 g i Shanghai november 2018 - de lå i et sydvindue i mere end en måned og mugnede derefter fordi jeg fik lagt låg på æsken.

Salgsprisen i Shanghai er omkring en 10´er for et halvt kg - så det kan ikke betale sig at samle dem selv - med allergi-risiko m.m.

Jeg smagte et enkelt frø - de er ikke gode - meget harpiksagtige i smagen - før de er helt tørre.

Besvar | Kommentér

Inga Fischer
#6 Kommentar postet d. 12-02-20 kl. 14:51. Emne: Tempeltræets frugt
Stor tak til Ole, Jens og Aksel for svarene angående tempeltræet.

Inga

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator