Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
30. marts 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Galler og miner -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Aksel Jørgensen
Cerodontha angulata (Læst 143 gange) Postet d. 07-02-20 kl. 19:46
Kan Cerodontha angulata skelnes fra Cerodontha caricicola på minernes placering i bladene?

I Sorgenfri Slotspark på Kæmpe-star samlede jeg i dag et blad med 2 næsten liniære gangminer der starter ca. 10 cm fra spidsen af bladet - puparium ved bladbasis. Jeg prøver at klække dem.

Besvar | Kommentér

Aksel Jørgensen
#1 Kommentar postet d. 08-02-20 kl. 18:39. Emne: Cerodontha angulata
Frass er i een klump i hver mine - som hos Cerodontha caricicola

Besvar | Kommentér

Simon Haarder
#2 Kommentar postet d. 17-02-20 kl. 14:10. Emne: Cerodontha angulata
Vi krydser fingre for klækning. Minekarakterer er ikke altid stålsatte, men pupariet giver nogle gode fingerpeg ved undersøgelse, så gem det selv hvis klækningen lykkes.

Bladmineerders nævner ikke C. caricicola fra Carex acutiformis (dermed kan den vel ikke udelukkes...), men C. angulata, C. eucaricis og C. morosa; sidstnævnte skulle være ekstra glad for "din" star-vært.

Prøv selv at kig på bladmineerders, her link til C. morosa:

- se linket HER

Besvar | Kommentér

Simon Haarder
#3 Kommentar postet d. 21-02-20 kl. 10:43. Emne: Cerodontha angulata
Jamen altså.... kæmpe-star, ikke kær-star!! Så er vi rigtig nok ude i enten angulata eller caricicola.

Jeg ville dog stadig gemme puparium udover en eventuel klækning. Jeg kigger gerne på det.

Besvar | Kommentér

Aksel Jørgensen
#4 Kommentar postet d. 22-02-20 kl. 16:42. Emne: Cerodontha angulata
Så er der 2 fluer i flasken - ca. 2 mm lange og det ligner 2 . De er ret livlige og ikke nemme at få under lup gemmes sammen med bladet.

Besvar | Kommentér

Aksel Jørgensen
#5 Kommentar postet d. 24-02-20 kl. 20:12. Emne: Cerodontha angulata
Efter 2 døgn i flasken var begge fluer døde - hvordan skal de helst pakkes? -og sendes hvorhen?

Besvar | Kommentér

Simon Haarder
#6 Kommentar postet d. 30-03-20 kl. 16:05. Emne: Cerodontha angulata
Hej Aksel, har du set mine mails?

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator