Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
24. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Ole Garsdal Hansen
Hættemåge allerede i sommerdragt? (Læst 398 gange) Postet d. 08-02-20 kl. 15:00
Jeg så disse måger i dag i en kridtgrav v. Hjørring vej i Nørresundby. Jeg tror at begge mågerne med siden til er hættemåger, men synes det er sært at den ene ser ud til at være skiftet til sommerdragt. Skifter måger ikke normalt dragt nogenlunde samtidigt (inden for samme art). Og selv om det er lunt, er det ikke sommer endnu.

Ole

Hættemåge allerede i sommerdragt? (Jeg så disse måger i dag i en kridtgrav v. Hjørring vej i Nørresundby. Jeg tror at begge mågerne med)
Foto: Ole Garsdal Hansen
Klik på billedet for original størrelse (799 x 600)
Besvar | Kommentér

Henrik Bjørslev

Svaraktivitet:

(3335)
#1 Svar postet d. 08-02-20 kl. 15:31. Emne: Hættemåge allerede i sommerdragt?
Hættemåger har ikke kun deres sommerdragt om sommeren, de begynder normalt at skifte dragt i slutningen af februar, ikke alle nøjagtigt samtidigt, og allerede i slutningen af august skifter de så til vinterdragt. Men jo, det er meget tidligt din Hættemåge er i fuld sommerdragt.

Hilsen Henrik.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ole Garsdal Hansen
#2 Kommentar postet d. 08-02-20 kl. 16:14. Emne: Hættemåge allerede i sommerdragt?
Så forstår jeg bedre at der kan være fugle i meget forskellige faser af overgang samtidigt (selv om det er noget rod ...). Jeg lægger et par billeder mere op, også fra kridtgraven i dag, og også formodede hættemåger.

Det ser ud til, at overgangen kan forløbe noget forskelligt fra fugl til fugl: På det første billede her har fuglen i forgrunden nærmest en ´nistret´ kalot, mens fuglen bag ved (foran blishønen) stadigt har et næsten helt hvidt hoved. På det andet billede (følger) er der nærmest dannet to striber på hovedet.

Ole

Hættemåge allerede i sommerdragt? (Så forstår jeg bedre at der kan være fugle i meget forskellige faser af overgang samtidigt (selv om )
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Ole Garsdal Hansen
#3 Kommentar postet d. 08-02-20 kl. 16:17. Emne: Hættemåge allerede i sommerdragt?
Hermed så det sidste billede af en overgangsdragt hvor der nærmest er to striber på hovedet - og ikke det ´nistrede´ indtryk fra det andet billede. Fuglen er i øvrigt ringmærket - V99P.

Ole

Hættemåge allerede i sommerdragt? (Hermed så det sidste billede af en overgangsdragt hvor der nærmest er to striber på hovedet - og ikk)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Ingolf Petersen
#4 Kommentar postet d. 09-02-20 kl. 13:06. Emne: Hættemåge allerede i sommerdragt?
Jeg så i Julen 2018 en hættemåge med helt mørk hætte, det er vist usædvanligt. I denne februar har jeg set et par stykker med næsten mørk hætte, det burde vel mere være lyset end denne milde vinter der afgjorde hvornår de kommer i sommerdragt ? men det er da tidligt.

Besvar | Kommentér

Ole Garsdal Hansen
#5 Kommentar postet d. 09-02-20 kl. 19:41. Emne: Hættemåge allerede i sommerdragt?
Tak for kommentaren. Jeg ved ikke hvad der styrer fuglenes dragtskift, årstiderne (altså lyset) eller temperaturene, evt. er det en kombination? Fugles trækmønstre er vist i nogen grad påvirket af temperaturene, så færre trækker eller trækker kortere i milde vintre, så det er ikke alt der styres af instinkterne/generne.

Ole

Besvar | Kommentér

Mikkel Lausten

Svaraktivitet:

(176)
#6 Svar postet d. 10-02-20 kl. 14:57. Emne: Hættemåge allerede i sommerdragt?
Her er data på fuglen.

Hættemåge allerede i sommerdragt? (Her er data på fuglen.)
Mikkel Lausten har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator