Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
24. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Charlotte Falstrup
Hvilken fugl er dette (set i parcelhushave) (Læst 614 gange) Postet d. 09-02-20 kl. 21:11
I dag, 9.2., fik vi besøg af denne lille fugl i vores have i Næstved by. Det så ud som om den spiste af æblet? (Hvilket undrer mig, da ingen af de små mejser ellers går efter æblerne). Jeg er ikke fuglekyndig, men googlede mig til at den ligner en sumpmejse ganske meget - men denne har ingen “hagesmæk”? Kan det stadig være en sumpmejse? Eller hvilken fugl kan det ellers være?

Hvilken fugl er dette (set i parcelhushave) (I dag, 9.2., fik vi besøg af denne lille fugl i vores have i Næstved by. Det så ud som om den spiste)
Charlotte Falstrup har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Christian Rørdam
#1 Kommentar postet d. 09-02-20 kl. 21:16. Emne: Hvilken fugl er dette (set i parcelhushave)
Prøv at kigge på billeder af en munk, han. Jeg tror, den passer bedst med dit billede. Mvh

Besvar | Kommentér

Eva Hansen

Svaraktivitet:

(861)
#2 Svar postet d. 09-02-20 kl. 21:36. Emne: Hvilken fugl er dette (set i parcelhushave)
Ja, det er Munk, en han fordi den har sort kalot, hunnen og ungfugle har brun kalot

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Henrik Bjørslev

Svaraktivitet:

(3335)
#3 Svar postet d. 09-02-20 kl. 23:44. Emne: Hvilken fugl er dette (set i parcelhushave)
Ja, Munken er normalt trækfugl, men i milde vintre som denne overvintrer et lille antal herhjemme. Når ikke de kan få fat på insekter som om sommeren, er de glade for frugter og bær.

Hilsen Henrik.

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6198)
#4 Svar postet d. 10-02-20 kl. 04:40. Emne: Hvilken fugl er dette (set i parcelhushave)
Henrik, Det er snarere syd-og sydøstfra kommende Munke, som i de seneste 60-70 år er begyndt at overvintre i NVEuropa, end det er vores egne Munk, som ´i milde vintre´ er begyndt at overvintre her.

Dette har geo-loggere og ringmærkning nemnlig vist er tilfældet i England og Irland, hvor ´vinterMunkene´ har vist sig at komme fra Sydtyskland og Østrig.

Iøvrigt bliver der konstateret flere Munke i strenge vintre derovre, end i milde, men det er nok fordi et større antal af vinterbestanden, da søger ind i haver med vinterfodring, hvor de så i langt større grad registreres.

Besvar | Kommentér

Henrik Bjørslev

Svaraktivitet:

(3335)
#5 Svar postet d. 10-02-20 kl. 11:05. Emne: Hvilken fugl er dette (set i parcelhushave)
Interessant Peter, det vidste jeg ikke. Sjovt at fuglene ligefrem trækker mod nord, gad vide hvordan den retning er blevet kodet ind i deres indre kompas.

Hilsen Henrik.

Besvar | Kommentér

Arne Pedersen
#6 Kommentar postet d. 18-02-20 kl. 16:43. Emne: Hvilken fugl er dette (set i parcelhushave)
Kom lige forbi og kan ikke lade være.

Det er da 2 æbler og 1 Dompap ?

Besvar | Kommentér

Eva Hansen
#7 Kommentar postet d. 18-02-20 kl. 17:07. Emne: Hvilken fugl er dette (set i parcelhushave)
Arne, det er to æbler og en Munk, en han.

Ikke nogen dompap

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator